
Maatschappelijke betrokkenheid vergroten: wat werkt?
Welke pedagogisch-didactische aanpakken stimuleren de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs?
SLO heeft definitieve conceptkerndoelen gepubliceerd voor het leergebied burgerschap. Dit leergebied burgerschap valt uiteen in drie domeinen:
A. Democratische oefenplaats
B. Samenleven in een democratische rechtsstaat
C. Vormgeven aan democratische en maatschappelijke betrokkenheid
Het thema maatschappelijke betrokkenheid komt aan de orde in het domein ‘Vormgeven aan democratische en maatschappelijke betrokkenheid’. Het thema past bij het conceptkerndoel ‘De leerling doet ervaring op met democratische en maatschappelijke betrokkenheid’.
De definitieve conceptkerndoelen gelden voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs uitstroomprofiel vervolgonderwijs. Aanvullend is de conceptversie van de functionele kerndoelen burgerschap gepubliceerd, voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn of een meervoudige beperking hebben en uitstromen naar arbeidsmarkt en dagbesteding.
Deze pagina biedt momenteel informatie over de conceptkerndoelen burgerschap en wordt aangevuld met informatie over de functionele kerndoelen burgerschap zodra deze definitief zijn.
Welke pedagogisch-didactische aanpakken stimuleren de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs?