De Staat van het Onderwijs 2025: burgerschap op veel scholen onvoldoende doelgericht en samenhangend
In de Staat van het onderwijs 2025 constateert de inspectie dat veel scholen het burgerschapsonderwijs nog niet op orde hebben.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Dit is een bloockquote
In de Staat van het onderwijs 2025 constateert de inspectie dat veel scholen het burgerschapsonderwijs nog niet op orde hebben.
Na het webinar 'de Inspectie van het Onderwijs over burgerschap' bleef er een aantal vragen liggen. Op deze pagina vind ...
In deze aflevering van onze podcast in samenwerking met Tjip de Jong, bespreken we succesvoorbeelden uit de praktijk! We bespreken ...
Op 5 mei vieren we Bevrijdingsdag. We maakten een overzicht van leermiddelen en informatie om aandacht te besteden aan deze dag.
Nuffic organiseert de Ster in Wereldburgerschap Prijs. Deze prijs is ter aanmoediging van wereldburgerschapsactiviteiten en -projecten in het basisonderwijs.
"*" geeft vereiste velden aan
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Dit is de content van de tooltip
ContactDit is een bloockquote
text optional
text right optional
In deze conferentie krijg je kennis, concrete handvatten en inspiratie om duurzaam en evidence-informed het onderwijs in de basisvaardigheden te versterken.
In dit webinar wordt de link gelegd naar de jenaplan visie en leer je hoe jouw onderwijs kunt koppelen aan je eigen populatie en de context van jouw school.
Op deze themamiddag laat Opleiding Kinderfilosofie je beleven hoe kinderfilosofie werkt.
In dit webinar wordt je meegenomen in wat het betekent om als school een democratische oefenplaats te zijn. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je hoe je leerlingen actief kunt betrekken bij burgerschapsvorming.
In dit webinar wordt de link gelegd naar de jenaplan visie en leer je hoe jouw onderwijs kunt koppelen aan je eigen populatie en de context van jouw school.
In deze conferentie krijg je kennis, concrete handvatten en inspiratie om duurzaam en evidence-informed het onderwijs in de basisvaardigheden te versterken.
In deze conferentie krijg je kennis, concrete handvatten en inspiratie om duurzaam en evidence-informed het onderwijs in de basisvaardigheden te versterken.
Op deze themamiddag laat Opleiding Kinderfilosofie je beleven hoe kinderfilosofie werkt.
In dit webinar wordt de link gelegd naar de jenaplan visie en leer je hoe jouw onderwijs kunt koppelen aan je eigen populatie en de context van jouw school.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is de content van de tooltip
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een bloockquote
Binnen dit thema wordt er gewerkt aan een democratische cultuur binnen de school. Scholen moeten zorgen voor een veilige, inclusieve omgeving met aandacht voor diversiteit. Ze bieden activiteiten aan die de betekenis van democratische waarden laten zien en stimuleren de morele en ethische oordeelsvorming daarover. Scholen werken samen met leerlingen aan het vormgeven van deze democratische cultuur.
Binnen dit thema leren leerlingen over hoe de Nederlandse Grondwet de diversiteit beschermt. Leerlingen krijgen inzicht in verschillende vormen van discriminatie, reflecteren op hun eigen identiteit en leren rekening te houden met verschillende perspectieven.
Binnen dit thema krijgen de leerlingen kennis van en inzicht in de betekenis van de democratische waarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ze leren over de grenzen van deze waarden en leren deze waarden vanuit verschillende ethische en morele perspectieven te benaderen.
Binnen dit thema verkent de leerling de verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. Ze ontwikkelen kennis over taken, rollen, rechten en plichten van burgers en leren welke middelen kunnen worden ingezet om individueel en collectief bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen.
Binnen dit thema verkennen leerlingen hoe zij democratisch handelen in dagelijkse situaties kunnen vormgeven. Leerlingen leren over vormen van inspraak en besluitvorming in dagelijkse situaties.
Binnen dit thema wegen leerlingen af welke mogelijkheden ze hebben om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen. Leerlingen leren welke belangen en perspectieven een rol spelen bij actuele, maatschappelijke en planetaire vraagstukken en leren uitdrukking te geven aan hun persoonlijke idealen en opvattingen.