Dit reflectie-instrument is gebaseerd op de Diversity Teaching Beliefs Scale (DTBS). Dit is een vragenlijst die de opvattingen van leraren over diversiteitsonderwijs in kaart brengt. Het gaat over ideeën over de omgang met, en communicatie over culturele verschillen in de klas. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen de vragenlijst invullen.
De vragenlijst gaat over het benadrukken van verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen uit verschillende culturele groepen en aandacht voor de Nederlandse cultuur in de klas. Deze drie aspecten zijn gekozen na een uitgebreid onderzoek. Gesprekken over diversiteit in de klas kunnen lastig zijn omdat de opvattingen van leraren hierover soms uiteenlopen.
Dit instrument biedt mogelijkheden om op een constructieve wijze te reflecteren op, en in gesprek te gaan over, inclusief onderwijs. In het document staan enkele aanwijzingen hoe dit te doen. De handleiding is bedoeld voor leraren die met behulp van dit instrument zelf willen reflecteren op hoe zij omgaan met diversiteit. Trainers of schooldirecteuren kunnen het ook gebruiken om met hun team hierop te reflecteren.