Het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) heeft een theaterprogramma van Studio52nd onderzocht, die met kinderen uit groep 7 en 8 aan de slag zijn gegaan met het thema Bubbels. Dit thema is vervolgens toegepast in het onderwijs, met als doel om basisschoolleerkrachten in de bovenbouw handvatten te bieden voor burgerschapsonderwijs dat kinderen ondersteunt bij het navigeren tussen verschillende leefwerelden en waardenkaders.
Het onderzoek sluit aan bij de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap (o.a. identiteit, diversiteit, democratische betrokkenheid) en de praktijkvraag van scholen en initiatieven die worstelen met het bespreken van gevoelige thema’s. Het onderzoek wil laten zien welke onderwijsaanpakken, randvoorwaarden (zoals een veilig schoolklimaat en ouderbetrokkenheid) en werkvormen effectief zijn om kinderen op een veilige en betekenisvolle manier te begeleiden bij dit proces. Daarbij staat centraal hoe leerlingen uit groep 7 en 8 in hun ontwikkeling leren omgaan met meervoudige identiteiten, hoe zij moreel en kritisch leren denken, en hoe scholen hen daarin kunnen begeleiden.
Het werken met bubbels biedt leerkrachten een laagdrempelige en betekenisvolle manier om met leerlingen in gesprek te gaan over identiteit, diversiteit en samenleven. Het helpt kinderen bewust te worden van de verschillende werelden waarin zij zich bewegen en geeft ze oefening in het waarderen en navigeren van verschillen. Het concept bubbels maakt complexe en gevoelige thema’s tastbaar. Kinderen leren spelenderwijs dat schakelen tussen bubbels zowel uitdagend als een waardevolle vaardigheid kan zijn.
De resultaten laten zien dat leerlingen in de bovenbouw (9–12 jaar) al in staat zijn om kritisch en moreel te denken en te reflecteren op hun eigen en andermans leefwerelden. Ze ervaren dat hun mening ertoe doet, en dat ze gewaardeerd worden in wat ze inbrengen. Werkzame elementen zijn taal, dialoog, multiperspectiviteit en ervarings- en actiegerichte werkvormen, waarbij leerlingen actief hun stem krijgen. Essentieel zijn randvoorwaarden zoals een open en veilig klasklimaat en ouderbetrokkenheid.
Het theaterprogramma van Studio 52nd is omgezet naar een les over bubbels voor het basisonderwijs. De les is als bijlage opgenomen bij het rapport.
Het onderzoek en een reflectie vanuit een workshop met praktijkprofessionals levert verschillende handvatten op voor burgerschapsonderwijs:
Manja Coopmans en Marjolein Distelbrink werken als senior onderzoekers bij het Verwey-Jonker Instituut. Dominique Burggraaf en Rominique van Rhemen zijn als onderzoekers eveneens verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut.