Draagt cultuureducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschap in vso cluster 3?

Datum toegevoegd: 01 december 2025
  • Sector GO
  • Categorie Onderzoek en publicaties
  • Aanbieder Kennisrotonde

Internationaal onderzoek suggereert dat cultuureducatie sociaal-emotionele vaardigheden kan versterken bij leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs, zoals samenwerken, je uiten, beslissingen nemen en je in anderen verplaatsen. Deze vaardigheden overlappen deels met burgerschapscompetenties. In het Nederlandse vso, en specifiek binnen cluster 3, is echter nog geen onderzoek gedaan naar de effecten van cultuureducatie op sociaal-emotionele of burgerschapsvaardigheden.

Wel geven vso-scholen aan dat cultuureducatie belangrijk is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, vooral voor het zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Deze competenties zijn gericht op jezelf (en de ander), terwijl burgerschapscompetenties ook gaan over de samenleving, democratie en politiek.

Over mogelijke effecten op burgerschapscompetenties is weinig bekend, omdat onderzoek daarnaar ontbreekt. Bestaande internationale studies laten hooguit zien dat intensieve deelname aan kunstactiviteiten samenhangt met meer burgerschapsgedrag bij jongeren. Denk hierbij aan deelname aan de leerlingenraad en vrijwilligerswerk.

Over Kennisrotonde

Wil jij als leraar of schoolleider ook een vraag uit de onderwijspraktijk op wetenschappelijke wijze beantwoord zien, om zo meer evidence informed te werken? Dien dan je vraag in bij Kennisrotonde: stel je onderwijsvraag. Een compleet overzicht aan al gestelde vragen (met bijbehorende antwoorden) vind je hier: antwoorden op onderwijsvragen.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Meld je aan!

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je net als 7200 andere
onderwijsprofessionals in voor
onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*