Een school is niet alleen een plek waar leerlingen kennis opdoen, maar ook een oefenplaats waar zij leren samenleven. In een positief schoolklimaat worden de democratische spelregels zichtbaar voorgeleefd en zijn de basiswaarden van de democratische rechtsstaat voelbaar in de omgang met elkaar. Zo ontstaat een omgeving waarin leerlingen burgerschap kunnen oefenen en ontwikkelen.
Burgerschap geef je niet alleen vorm in lessen: je brengt het vooral in praktijk. Alles wat je doet en laat, draagt bij aan de ontwikkeling van leerlingen. Welk gedrag laat je zien? Hoe ga je om met pestgedrag? Hoe maak je lastige onderwerpen bespreekbaar?
Burgerschapsvorming vindt plaats in sociale interacties met medeleerlingen en docenten. Deze momenten bieden kansen om vaardigheden te oefenen en waarden te internaliseren. Alleen door actief te oefenen en voorbeeldgedrag zichtbaar te maken, neemt het leereffect toe. Door democratische spelregels voor te leven en expliciet bespreekbaar te maken, ontstaat een respectvolle en veilige oefenplaats.
De school is een samenleving in het klein: een oefenplaats waar leerlingen leren omgaan met basiswaarden, diversiteit, identiteit, democratie en omgangsvormen. Juist de interactie met leerlingen die anders zijn of andere denkbeelden hebben, helpt hen een verdraagzame houding te ontwikkelen. Wanneer democratische spelregels en schoolwaarden samen zichtbaar worden voorgeleefd, ontstaat een omgeving waarin leerlingen ze actief kunnen oefenen en in de praktijk kunnen brengen.
Dit artikel van Onderwijskennis.nl gaat nader hierop in.