Aanvraagformulier adviseur burgerschap
Adviseurs burgerschap
Weet je op jullie school niet goed je weg te vinden in burgerschap? Het Expertisepunt Burgerschap biedt adviseurs aan om je gratis op weg te helpen. Zij zijn deskundigen die weten wat er in de onderwijspraktijk speelt en je advies op maat bieden. Dit advies is beschikbaar voor onderwijsteams, teamleiders, onderwijs- en beleidsadviseurs op school en schooldirecteuren of -besturen in het po, vo, go en mbo.
De adviseurs helpen je om de volgende stap te zetten in het doelmatig en samenhangend vormgeven van burgerschap op jullie school. Het advies gaat bijvoorbeeld over professionaliseringstrajecten, methodieken of andere ondersteunende instrumenten die voor jouw school relevant zijn. De nadruk van het advies ligt op de specifieke situatie van de school en/of het onderwijsteam en de vraag van een school scherp krijgen. De adviseurs ondersteunen de school voor een korte periode. Behoefte aan langere ondersteuning? Op onze website vind je het aanbod van andere experts en organisaties binnen ons netwerk.
Wil je gebruikmaken van één van onze adviseurs? Vul dan het bovenstaande formulier in.
Ervaringen van scholen
“Burgerschap is een enorm thema. Veel rondom burgerschap gebeurde op onze school onbewust. De ambassadeur heeft ons geholpen met structureren. Nu hebben we helder wat wij graag willen met burgerschap.” – de Suringerschool en Emile Weslyschool
“Ik wilde weten of wij als school op de goede weg waren. Ik heb onze plannen gestuurd en kreeg daarop snel en goede feedback. Heel fijn, want daardoor kan ik nu verder.” – Constantijnschool
“Ik had aanvankelijk een enorme weerstand tegen deze wet. Maar doordat de ambassadeur de burgerschapsopdracht koppelde aan vraagstukken die bij ons in Almere bijna dagelijks spelen, inspireert ze mij om toch met dit onderwerp aan de slag te gaan.” – Almeerse scholen gemeenschap
Lezen
- Artikel ‘Burgerschapsvisie moet voelbaar zijn in het dagelijks leven op school‘ (uit Magazine ‘Burgerschap op school’ 2025-2026)
- Artikel ‘De adviseur die ons ondersteunde, bracht het terug tot de essentie’ (uit Magazine ‘Burgerschap op school’ 2024-2025)
