Het monitoren (‘meten’) van burgerschapscompetenties is een onderwerp waar scholen regelmatig mee worstelen. Volgens het Onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs moet een school onderbouwen welke resultaten ze met haar burgerschapsonderwijs wil bereiken en brengt de school de resultaten op een betrouwbare en inzichtelijke manier in kaart. Wat is het idee achter deze monitoring? Ga je voor kwantitatieve en/of kwalitatieve instrumenten om de resultaten van je burgerschapsonderwijs in kaart te brengen? Welke monitoringsinstrumenten zijn hiervoor beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen van verschillende instrumenten?
Tijdens dit webinar informeren we scholen over het monitoren van burgerschapscompetenties. Nut en noodzaak van het monitoren worden toegelicht. Denk aan antwoorden op vragen als:
Remmert Daas, universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam, zal tijdens het webinar op deze en andere vragen ingaan. In 2019 promoveerde Daas met het proefschrift ‘Assessment of Citizenship Competences’. Hij ontwikkelde een nieuwe aanpak om burgerschapscompetenties van leerlingen te beoordelen. Dit instrument bestaat uit rubrics waarin burgerschapskennis, -houding en -vaardigheden naar niveau worden gespecifieerd. Daarnaast is Daas nationaal coördinator voor de Nederlandse bijdrage aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS).
Onderwijsprofessionals in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs
Zoek je naar een overzicht van instrumenten om burgerschapscompetenties van leerlingen te monitoren? Kijk op de volgende pagina en kies in het menu links voor ‘overzicht meetinstrumenten’: Resultaten en kwaliteitszorg burgerschap