Hier vind je verschillende instrumenten die je kunnen helpen bij het vormgeven van je burgerschapsonderwijs, zoals de Quickscan, IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs, handreikingen, meetinstrumenten, etc.
In negen punten – de zogenoemde IJkpunten – is samengevat wat de kenmerken zijn van goed burgerschapsonderwijs en wat er nodig is om die op school te realiseren. Je kan het als stappenplan gebruiken, maar ook als checklist. Lees meer
In deze toolbox vind je tips, links, informatie en voorbeelden per categorie van de QuickScan Burgerschap om een volgende stap te zetten in het burgerschapsonderwijs.
Het spel BurgerSmaken kun je gebruiken om op laagdrempelige en ludieke wijze met elkaar als team in gesprek te gaan. Het doel is om verbindingen te leggen en ervaringen uit te wisselen. De gesprekstool kan terugkerend worden ingezet om te reflecteren op wat goed gaat en wat er beter kan, en te achterhalen wat belangrijke thema’s zijn.
De ‘Handreiking burgerschap funderend onderwijs’ is er voor scholen in het funderend onderwijs die aan de slag willen met hun burgerschapsonderwijs. Deze handreiking richt zich op het actualiseren van burgerschapsonderwijs met de bestaande kerndoelen en inhouden van bouwstenen.
SLO heeft een voorbeeld van een doorgaande leerlijn ontwikkelt voor burgerschap in het primair- en (onderbouw) voortgezet onderwijs. In vier inhoudskaarten wordt beschreven waar scholen ten minste doelgericht en samenhangend aandacht aan moeten besteden.
Met de BurgerschapsTool breng je samen met je team het burgerschapsonderwijs in kaart. Koppel domeinen en doelen gemakkelijk aan projecten, lessen en methoden. Zo krijg je op een eenvoudige manier inzicht in wat je al doet, wat je nog kan aanvullen en hoe jullie curriculum aansluit bij de kaders burgerschap.
Aan de hand van alledaagse gedragingen in de school van leerlingen en personeel ga je met elkaar het gesprek aan over wat je wel en niet acceptabel vindt en welke waarden daaronder liggen. Zo kom je met elkaar tot gedragen gedrag en kun je met elkaar bespreken wat de waarden in de praktijk betekenen voor gedrag dat je verwacht.
Lees meer
Deze gesprekstool helpt schoolteams op weg om met elkaar het noodzakelijke gesprek te starten. Het geeft zicht op wat er allemaal al (ongemerkt) gebeurt in de school om de leerlingen toe te rusten op de toekomst en hoe dit samenhangt met de visie en context van de school. Ook maakt het duidelijk waar de school een volgende stap kan zetten. Lees meer
Deze toolkit helpt om het gesprek aan te gaan over lastige situaties uit de praktijk die vaak leiden tot morele dilemma’s. In de drie stappen ‘praten’, duiden’, ‘doen’ reis je van het persoonlijke referentiekader naar de bredere context en bepaal je uiteindelijk de handelingsrichting.
Lees meer
Het doel van dit instrument is om leerkrachten te ondersteunen die aangeven moeite te hebben met het bespreekbaar maken van burgerschapskwesties met hun leerlingen. Het geeft stapsgewijs aan hoe je een constructieve dialoog op kan zetten en er zijn veel werkvormen in te vinden om de leerkrachten op weg te helpen.
Lees meer
Het rapport beschrijft de uitkomsten van een inventarisatie van meetinstrumenten die gebruikt kunnen worden voor evaluatie van burgerschapskennis, -houdingen en/of –vaardigheden van leerlingen in het funderend onderwijs en het mbo.
Dit fotokaartenspel confronteert kinderen (vanaf circa 9 jaar) en volwassenen spelenderwijs met allerlei verschillende situaties. Door met elkaar te spreken over deze situaties leert men samen te kijken naar hoe burgerschap in de klas, in het team en/of op school herkend en zichtbaar gemaakt kan worden. Men leert elkaar (op een andere manier) kennen.
Lees meer
Met behulp van deze zelfevaluatie kunnen scholen hun burgerschapsonderwijs monitoren en verbeteren conform de wetgeving en huidige trends. Met een stappenplan, rapporten, dashboards en geïntegreerde PDCA cyclus.