Journalisten aan het werk

Meer over dit leermiddel
In deze les gaan je leerlingen/studenten aan de slag als journalisten van een krant. De politie heeft een terroristische aanslag in de fictieve stad Vaartensdijk weten te voorkomen. De journalisten willen graag weten wat er is gebeurd en zij zullen de mogelijkheid krijgen om tijdens een persconferentie de politiewoordvoerder enkele vragen stellen. Vervolgens schrijven je leerlingen/studenten in groepsvorm een eigen voorpagina-artikel over de mislukte aanslag. De aanslag is fictief en absurdistisch beschreven om te voorkomen dat leerlingen/studenten zich er angstig door gaan voelen. Daarnaast is de aanslag gedepolitiseerd. Dat wil zeggen: het is niet te relateren aan een bepaalde ideologie.
In deze les leren je leerlingen/studenten kritisch om te gaan met informatie over aanslagen door informatie zelf te verwerken, vragen te stellen en informatie te beoordelen. Door de krantenartikelen klassikaal met elkaar te vergelijken, zullen ze bovendien leren dat eenzijdige informatie kan leiden tot een beperkt begrip van een gebeurtenis.
Wil je toegang krijgen tot dit lesmateriaal en heb je nog geen account? Vraag dan een gratis account aan via deze aanmeldpagina.
Op de website van TerInfo staat nog veel meer lesmateriaal (lesbrieven, lesplannen en losse werkvormen) over disruptieve thema’s zoals politiek geweld, complottheorieën en terrorisme.