De stem van de leerling

31 mei 2023

De school mag zelf bepalen wat de inhoud is van haar burgerschapsonderwijs, gebaseerd op een eigen schoolvisie. Daarmee kunnen leerlingen zich ontwikkelen om later deel te kunnen nemen aan de samenleving. Hoe zien de leerlingen dat zelf? Wij hebben leerlingen van Jenaplanschool de Oostpoort in Delft en Heldring Business School in Den Haag gevraagd naar hun mening.

De leerlingen van basisschool de Oostpoort zijn enthousiast over de projecten die zij doen in de school. Zo leer je een ander beter kennen en hoe een ander denkt, vinden zij. Daarnaast hebben zij mediators op school, dat zijn leerlingen die hulp bieden bij een ruzie of meningsverschil. Zij zorgen ervoor dat er naar elkaar geluisterd wordt en dat er samen naar een oplossing wordt gezocht. Ook hebben ze elke ochtend een kringgesprek, is er een leerlingenraad en houden ze debatten op school.

De Heldring Business School wil van de leerlingen ‘de ondernemers van morgen’ maken. Zij willen dat leerlingen creatief en flexibel zijn, met commercieel inzicht en doorzettingsvermogen. Andere waarden die in de school centraal staan zijn: respect voor elkaar, persoonsvorming en omgaan met verschillen en conflicten. Leerlingen aan de Heldring herkennen dit. Zo vertelt een leerling dat de school haar een veilig en prettig gevoel geeft en haar helpt om erachter te komen wie zij is. Daarnaast vertelt zij over de debatlessen op haar school. Leerlingen leren hierbij om naar ieders mening te luisteren, ook wanneer dit een andere mening is dan die jij zelf hebt.

Benieuwd naar wat deze leerlingen nog meer te vertellen hebben? Lees dan het hele artikel.

 

Dit artikel verscheen in het magazine Burgerschap op School 2023-2024, een uitgave van het Expertisepunt Burgerschap.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*