mbo x Mauritshuis – een waardevolle ontmoeting

18 oktober 2022

Samenwerken en een open houding; dat blijken de kernwoorden als ROC Mondriaan, het Mauritshuis en het CINOP terugkijken op de afgelopen twee jaar. Het was een proces dat begon met een wens: we willen ‘iets doen’ voor het mbo. Een zoektocht die uiteindelijk resulteerde in een ontdekkingsreis met bijzondere, onverwachte en leuke momenten voor studenten, docenten en het Mauritshuis..

Aanleiding
In het Mauritshuis voelt iedereen zich thuis, je wordt er geraakt en geïnspireerd. Dit is de missie van het Mauritshuis. Zij zijn ervan overtuigd dat cultuur toegankelijk moet zijn voor iedereen en zetten zich actief in om nieuwe doelgroepen te bereiken. In het mbo is een grote diverse groep jongeren vertegenwoordigd die het Mauritshuis niet of nauwelijks bereikten. Dit betekende ook dat zij als museum deze doelgroep nog niet goed kenden.

Daarnaast bleek vanuit het mbo ook een wens te leven: meer kunst en cultuur in het curriculum, met name binnen het vak Burgerschap. Dit hoorden zij van docenten, maar ook van het ministerie van OCW. Fonds 21 heeft speciale aandacht voor kunst en cultuur in het mbo. Bij dit fonds vonden ze zowel aanmoediging om iets voor deze doelgroep te gaan ontwikkelen als geld om het project te financieren.

Zoektocht
Het begon dus met een zoektocht. Met een zo open mogelijke blik betraden zij de wereld van het mbo. Ze deden mee met het kennisatelier Het Creatieve Keuzedeel van het LKCA. Dit gaf inzicht in de verschillende opleidingen, maar leverde tegelijkertijd meer vragen op. Zij keken bij andere musea, zoals museum Boijmans van Beuningen, die al veel ervaring hebben met mbo-projecten. En natuurlijk betrokken zij hun museumdocenten die in andere musea al met mbo-studenten werkten.

Om een vruchtbare en duurzame samenwerking te ontwikkelen was het belangrijk om studenten en docenten van begin af aan te betrekken bij het project. Zo konden zij samen de mogelijkheden verkennen en meteen checken bij de doelgroep of het goed aansloot. Zo kwamen zij tot de doelstelling voor hun project: In samenwerking met studenten en docenten van het mbo een programma ontwikkelen voor mbo-studenten waardoor het Mauritshuis en het mbo elkaar beter leren kennen en van betekenis kunnen zijn voor elkaar.

Samenwerken deden ze met docenten en studenten van ROC Mondriaan en onderwijskundig advies- en onderzoeksbureau CINOP. CINOP adviseert het beroepsonderwijs en begeleidt bij het ontwikkelen en onderhouden van een professionele leergemeenschap en heeft een uitgebreid netwerk in het Nederlandse onderwijs. Zij hielpen ze met brainstormen, onze gedachten en bevindingen structureren, het vormgeven van een pilot en door ons vanuit de Design Thinking methodiek te begeleiden hielden ze hen bij de les.

“Ja, zo vind ik kunst wél leuk.” student ROC Mondriaan na een voorbereidende les.
Lees het hele artikel in de bijlage

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*