NRO onderzoek – de school als oefenplaats

24 november 2023

“Als we scholen als oefenplaats voor burgerschap benaderen, staat het democratisch en inclusief functioneren van de school als gemeenschap centraal.”

Dit is één van de conclusies die beschreven staat in het artikel van Willemijn Rinnooy Kan (2023). In het artikel wordt benadrukt dat burgerschap gaat over de manier waarop een leerling onderdeel is van een groter geheel; van een gemeenschap. In de context van burgerschapsonderwijs kan de school worden gezien als oefenplaats.

Oefenplaats

De school is een samenleving in het klein, waar leerlingen actief oefenen met vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de samenleving. Of je er nu bewust sturing aan geeft of niet, leerlingen leren gedrag aan. De school is dé oefenplaats om te oefenen met onder andere omgangsvormen, basiswaarden, diversiteit, identiteit en democratie. Scholen zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen, waar de omgang met medeleerlingen die een andere identiteit  of denkbeelden hebben, leerlingen in staat stelt een onderlinge verdraagzame houding te ontwikkelen.

Verder schrijft Rinnooy Kan (2023): “Uit wetenschappelijk onderzoek kunnen we enkele concrete kenmerken van de school als oefenplaats afleiden, waarvan bekend is dat deze bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschap van leerlingen. Het doel van dit overzicht is dan ook om daarin meer inzicht te geven. De bijbehorende inzichten kunnen als startpunt dienen in het vormgeven van een school-brede aanpak van burgerschapsonderwijs”.

In het kader van scholen als oefenplaats richt dit overzicht zich op:

•             Het ervaren lidmaatschap van de schoolgemeenschap

•             Democratie oefenen en beoefenen op school;

•             Een inclusieve oefenplaats.

Het volledige artikel vind je hier.

Onderwijskennis.nl

Onderwijskennis.nl verbindt onderzoek met de onderzoekpraktijk en is dienst van het NRO. Op deze website staan wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en praktische handvatten van het NRO en diverse partners.

Bron:

Rinnooy Kan, W. F. (2023). De school als oefenplaats voor burgerschap. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 24 november 2023, van https://www.onderwijskennis.nl/node/4529

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*