Aan de slag met leerlingparticipatie in het basisonderwijs

Datum toegevoegd: 09 mei 2025
  • Sector PO
  • Categorie Onderzoek en publicaties
  • Aanbieder NJi

Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) presenteert het magazine ‘Aan de slag met leerlingparticipatie in het basisonderwijs’.

Dit magazine biedt aan de hand van praktijkvoorbeelden tips hoe je de leerlingparticipatie op jouw school kunt verbeteren en hoe je hierdoor tegelijkertijd bijdraagt aan burgerschap. Daarnaast biedt het geleerde lessen, valkuilen en achtergrond kennis. Kortom, alles wat basisscholen kan helpen bij het verbeteren van de leerlingenparticipatie op school.

Wat er in het magazine aan bod komt:

  • Voorwoord; meepraten, meedoen en meebeslissen.
  • Hoe draagt leerlingparticipatie bij aan burgerschapsonderwijs?
  • Als school aan de slag met leerlingparticipatie; waar moet je dan aan denken?
  • Lisa Hu over leerlingparticipatie: ‘verdeel de kansen om te oefenen eens anders’.
  • Waarom leerlingparticipatie waardevol is; voor zowel de school als de leerling.
  • Het belang van een begeleider bij leerlingparticipatie; en de invulling van jouw rol.
  • Casa Tweetalige Montessorischool in Pijnacker; ‘de klassenvergadering is bij ons een vaardigheidsmoment’.
  • Werkvormen voor leerlingparticipatie; waar moet je dan aan denken?

Webinar

Ben jij leraar of schoolleider in het basisonderwijs en wil je ook aan de slag met het verbeteren van leerlingparticipatie op jouw basisschool? Wil je na het lezen van dit magazine nog meer praktische tips en kennis ontvangen?

Het Expertisepunt Burgerschap en het NJi organiseren samen een webinar over leerlingparticipatie en burgerschap.

Gerelateerde artikelen

Lisa Hu staat ook in de 3e editie van het magazine Burgerschap op school van het Expertisepunt Burgerschap. Hoofdstuk ‘Kinderen maken het verschil in de buurt en op school’ pagina 4 en 5. Verder vind je op pagina 24 en 25 nog een hoofdstuk ‘Hoe kun je leerlingparticipatie verdiepen en versterken?’

Blijf op de hoogte!

Schrijf je net als 7200 andere
onderwijsprofessionals in voor
onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*