LKCA heeft onderzoek gedaan naar hoe verschillende mbo-instellingen kunst en cultuur inzetten bij de invulling van de algemeen vormende opdracht.
Veel bestuurders van mbo-scholen vinden dat kunst en cultuur horen bij de algemene vormende opdracht: zij vinden het belangrijk dat hun studenten in aanraking komen met de lokale culturele sector. Maar er zijn nog maar weinig scholen die kunst en cultuur in hun centrale visie en missie hebben opgenomen. In dit onderzoek spreekt LKCA met bestuurders en medewerkers (cultuurcoördinatoren, projectleiders en beleidsmedewerkers) van mbo-instellingen die hierin vooroplopen.
Wat is volgens deze voorlopers de waarde van kunst en cultuur bij de algemene vorming van hun studenten? Hoe geven zij dit vorm in de praktijk? En hoe borgen zij kunst en cultuur in het beleid, de visie en de missie van de school? LKCA hoopt dat met dit onderzoek andere mbo-instellingen geïnspireerd worden en dat het onderzoek aanknopingspunten biedt om kunst en cultuur een (vaste) plek te geven op hun eigen school.
LKCA staat voor Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst. Ze zetten zich in om de aandacht voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en de toegankelijkheid van cultuur te vergroten.