Het monitoren (‘meten’) van burgerschapscompetenties is een onderwerp waar scholen regelmatig mee worstelen. Volgens het Onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs moet een school onderbouwen welke resultaten ze met haar burgerschapsonderwijs wil bereiken en brengt de school de resultaten op een betrouwbare en inzichtelijke manier in kaart. Wat is het idee achter deze monitoring? Ga je voor kwantitatieve en/of kwalitatieve instrumenten om de resultaten van je burgerschapsonderwijs in kaart te brengen? Welke monitoringsinstrumenten zijn hiervoor beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen van verschillende instrumenten? In dit webinar gaat Remmert Daas op deze vragen in.
Bekijk hier de veelgestelde vragen (FAQ)
Download hier de PowerPoint-sheets
Timestamps:
Remmert Daas is universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2019 op het proefschrift ‘Assessment of Citizenship Competences’, waarin hij een nieuwe aanpak ontwikkelde om burgerschapscompetenties van leerlingen te beoordelen. Dit instrument bestaat uit rubrics waarin burgerschapskennis, -houding en -vaardigheden naar beheersingsniveaus worden gespecifieerd. Voor Kennisrotonde beantwoordde Daas een vraag van een docent over het in beeld brengen van burgerschapscompetenties. Daarnaast is Daas nationaal coördinator voor de Nederlandse bijdrage aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS).
Alexandra Bronsveld is één van de adviseurs van het Expertisepunt Burgerschap. Als adviseur helpt ze je graag om de volgende stap te zetten in het doelgericht en samenhangend vormgeven van burgerschap op jullie school. Het advies van onze adviseurs gaat bijvoorbeeld over professionaliseringstrajecten, methodieken of andere ondersteunende instrumenten die voor jouw school relevant zijn. Wil je gebruikmaken van één van onze adviseurs? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie of vul hier het aanvraagformulier in.
In samenwerking met Tjip de Jong, bekend van zijn Tjipcast, hebben we een serie van vijf podcasts over burgerschap gemaakt. In de derde aflevering staat het ‘meten’ en monitoren van burgerschap centraal. Hoe volg je de ontwikkeling van burgerschap bij jongeren? Deze podcast-aflevering gaat over de onderwijspraktijk van Firda. Hoe geeft deze school handen en voeten aan burgerschap en hoe is die visie op burgerschap vervolgens van invloed op de aanpak van het monitoren? Deze aflevering wordt genoemd in het webinar.
Firda is een mbo-instelling, maar het evalueren van de effecten van burgerschapsonderwijs gebeurt ook in het PO, GO en VO. De podcast levert ook inzichten op voor onderwijsprofessionals uit deze sectoren, al is daar de wettelijke burgerschapsopdracht het uitgangspunt en zijn dat in het MBO zijn de kwalificatie-eisen.