De Kwikstart app en de Alles Oké Supportlijn: ondersteuning voor jongvolwassenen die er alleen voor staan

De Kwikstart app en de Alles Oké? Supportlijn ondersteunen jongvolwassenen die geen netwerk om zich heen hebben van ouders, verzorgers of familieleden.

Wat doet de Kwikstart app?

Kwikstart is een app voor jongvolwassenen met informatie die nodig is om op eigen benen te staan. Denk aan het aanvragen van een zorgverzekering, DigiD, of een urgentieverklaring voor een nieuwe woning. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van jeugdhulp is dat cruciaal. Op je 18de val je namelijk niet meer onder de Jeugdwet. Via Kwikstart kunnen gebruikers landelijke en lokale overheidsinformatie raadplegen. Kwikstart benoemt bijvoorbeeld wat je kunt doen als je een schuld hebt of wanneer je woonruimte zoekt. De app gaat nadrukkelijk niet over wat deze uitdagingen emotioneel met je kunnen doen. Bas Rodijk, projectleider van Kwikstart: “Het is een bewuste keuze om de app praktisch in te steken”.

Het initiatief voor de app kwam vanuit een jongere die zich afvroeg of er geen digitale versie kon worden gemaakt van de informatiemap die hij van zijn jeugdhulpinstelling kreeg. Stichting Kinderperspectief is initiatiefnemer van de app.

Wat is de Alles Oké? Supportlijn?

Deze supportlijn is er voor de mentale ondersteuning voor jongvolwassen. Iedereen tussen 18 en 24 jaar kan terecht bij de Alles Oké? Supportlijn. Het contact is gratis en anoniem. De getrainde vrijwilligers spreken gemiddeld 50 jongvolwassenen per dag, via chat of telefoon. De lijn is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur. De chat is bereikbaar via www.allesoke.nl en bellen kan naar 0800-0450.

Kwikstart app

Alles Oké? Supportlijn

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*