Leermiddelen
Vanuit het Expertisepunt Burgerschap hebben we een overzicht gemaakt van verschillende leermiddelen om je op weg te helpen met lessen en activiteiten op het gebied van burgerschap.
Om je optimaal te helpen in je zoektocht naar de juiste leermiddelen maken we gebruik van zoekfilters. Op deze manier kan je nog sneller de gewenste lesmaterialen vinden die geschikt zijn voor jouw klas. De thema’s zijn gekoppeld aan de conceptkerndoelen

Overzicht leermiddelen
Kleur Bekennen met De Kiesmannen
Wat is het verschil tussen rechts en links? En hoe werken politieke partijen eigenlijk? Met De Kiesmannen is politiek niet saai.

Europese Influencers met De Kiesmannen
Met het lesprogramma ‘Europese Influencers’ brengen De Kiesmannen Europa dichter bij huis - op school!

Lessenreeks ‘De geschiedenis van terrorisme’
Deze lessenreeks gaat over de geschiedenis van terrorisme en bestaat uit vier opeenvolgde lessen, die ook als losse lessen gegeven kunnen worden.

Perspectieven op terrorisme: Arafat en Mandela
In deze werkvorm doen de leerlingen aan de hand van bronnen onderzoek naar verschillende perspectieven. Hierdoor leren de leerlingen te begrijpen dat een perspectief grote invloed heeft op de manier waarop tegen terrorisme en terroristen aangekeken wordt.

Journalisten aan het werk
In deze les gaan leerlingen/studenten aan de slag als journalisten van een krant. Hierbij leren zij om kritisch om te gaan met informatie over aanslagen door informatie zelf te verwerken, vragen te stellen en informatie te beoordelen.

Complottheorieën
Leerlingen/studenten worden bijna dagelijks (met name via sociale media) geconfronteerd met theorieën en ideeën die gebaseerd zijn op wantrouwen, boosheid en onjuistheden. Daarom is het van belang dat ze leren wat complottheorieën precies zijn, waarom mensen in complottheorieën geloven en wat de mogelijke gevaren ervan zijn. Met dit lesmateriaal voeren ze opdrachten uit over een complottheorie rondom een historische gebeurtenis.

Hoe het sprookje Roodkapje eigenlijk gaat… Praten met leerlingen over conflict en goed en fout
Met deze werkvorm laat je leerlingen/studenten nadenken over meer complexe morele vraagstukken zonder het hierbij direct over een specifieke oorlog of conflict te hebben.
