Leermiddelen
Vanuit het Expertisepunt Burgerschap hebben we een overzicht gemaakt van leermiddelen voor lessen en activiteiten rond burgerschap. Met de zoekfilters vind je materialen die passen bij jouw klas en binnen een samenhangend en doelgericht curriculum.
Wij streven naar een zo volledig mogelijk overzicht, maar de keuze voor geschikt materiaal ligt bij jou of je school. Heb je vragen over specifiek aanbod? Neem dan contact op met de aanbieder.
Open en vrij toegankelijk leermateriaal voor burgerschap vind je op Wikiwijs, het platform van Kennisnet.
Wil je als organisatie jouw aanbod toevoegen? Bekijk de criteria en vul het formulier onderaan deze pagina in, links in het blauwe deel.
Overzicht leermiddelen
Hoe Hannie ben jij? Wat kunnen we leren van Hannie Schaft?
In 2021 ging de documentairefilm Hoe Hannie ben jij? in première. In samenwerking met De Vreedzame School heeft de Nationale Hannie Schaft Stichting een lesmodule opgesteld die past bij de documentairefilm.
Koekje van Eigen Geluk
Met deze lessenserie neemt Jurre Geluk de jongeren mee in de ingrediënten en het recept voor het beste gelukskoekje. Daarnaast ervaren ze wat het hen brengt om dat koekje te delen met anderen.
Kickstart DIY PO
Dit programma inspireert leerlingen door voorbeelden en ze ervaren vervolgens zelf hoe makkelijk het is om positieve impact te maken op iets of iemand anders.
Aan de slag met waarden in het primair onderwijs
In deze lessenserie gaan leerlingen d.m.v. de dialoog met elkaar in gesprek over hun eigen waarden, de schoolwaarden en tenslotte de basiswaarden van onze democratische rechtsstaat.
Van ik naar wij – De klas als community
In deze toolkit vertaalt Eyewonder Productions het ABCD (Asset Based Community Development) gedachtegoed naar burgerschapsvorming
Boek: ‘Ik word de baas van Nederland’
In dit boek wordt op eenvoudige uitgelegd wat een democratische rechtstaat is. Dit wordt gedaan aan de hand van een poster van de democratische rechtsstaat.
Memes uit Brabant
Memes uit Brabant is een erfgoed-en burgerschapsproject waarin leerlingen aan de slag gaan met historische verhalen en actuele maatschappelijke vraagstukken.