De deelnemers aan deze leergang spelen een belangrijke rol in het versterken van burgerschapsonderwijs binnen het gespecialiseerd onderwijs (GO). Zij brengen praktijkervaring en beleidskeuzes samen om scholen doelgericht en planmatig te ondersteunen. Vanuit hun rol dragen zij bij aan de borging van burgerschap binnen de bredere onderwijskwaliteit.
Inhoud leergang
Deze leergang, bedoeld voor kwaliteitsmedewerkers en kwaliteitscoördinatoren in het gespecialiseerd onderwijs, richt zich op twee kernvragen:
- Hoe kunnen de deelnemers scholen of teams in het GO begeleiden naar een volgende stap in hun burgerschapsopdracht?
- Hoe krijgen de deelnemers inzicht in het burgerschapsonderwijs van een school en welke stappen zijn nodig voor verdere ontwikkeling?
In twee fysieke bijeenkomsten en twee online vragenuurtjes werken we gezamenlijk aan de eigen burgerschapsopdracht. We combineren inhoudelijke verdieping met praktijkvoorbeelden uit het gespecialiseerd onderwijs. Ook delen we kennis en ervaringen, wisselen we uit en inspireren we elkaar. Samen bespreken we verschillende thema’s:
Bijeenkomst 1 (live): We onderzoeken met elkaar hoe je burgerschapsonderwijs vormgeeft en hoe scholen stappen kunnen zetten in hun kwaliteitsontwikkeling.
- Visie op burgerschap aan de hand van waarden en opvattingen en de vertaling naar de GO-context
- Meetbare doelen formuleren
- Doorgaande leerlijn
Online vragenuurtje 1:
- Beantwoorden van vragen n.a.v. bijeenkomst 1
- Uitwisselen over praktijktoepassingen en reflectie
Bijeenkomst 2 (live): We gaan in op jouw rol en hoe je deze kan inzetten t.b.v. de burgerschapsopdracht en we geven handvatten hoe resultaten in kaart kunnen worden gebracht.
- School als oefenplaats
- Samenwerken vanuit je rol met werkvloer en bestuur
- Monitoren en evalueren van burgerschapsonderwijs
Online vragenuurtje 2:
- Reflectie op geleerde lessen
- Vragen en ideeën rondom implementatie, monitoren en evalueren
Wat levert de leergang burgerschap op?
- Kennis over burgerschap: De deelnemers hebben een onderbouwd begrip van wat burgerschap inhoudt, hoe wet- en regelgeving veranderen en wat dit betekent voor hun rol.
- Vertaling naar de GO-praktijk: De zes stappen voor goed burgerschap (doelgericht, samenhangend, zichtbaar) zijn vertaald naar de GO-praktijk.
- Inzicht in implementatieprocessen: De deelnemers hebben een helder beeld van hoe de implementatie van burgerschapsonderwijs op schoolniveau verloopt en kunnen collega’s daarin ondersteunen.
- Kwaliteitszorg inrichten: De deelnemers kunnen de kwaliteitszorg rondom burgerschap op bestuursniveau effectief vormgeven en versterken.
- Betrekken van medewerkers: De deelnemers weten hoe ze collega’s kunnen betrekken bij de burgerschapsopdracht.
- Van elkaar en met elkaar leren: Er is actief geleerd van elkaars ervaringen en voorbeelden.
Praktische informatie
Sessie 1 op locatie |
8 oktober, 2025 |
10:00-16:00 uur |
Online vragenuur 1 |
29 oktober, 2025 |
9:00-10:00 uur |
Sessie 2 op locatie |
19 november 2025 |
10:00-16:00 uur |
Online vragenuur 2 |
10 december, 2025 |
09:00-10:00 uur |
Voor aanvang van de eerste sessie ontvangen we graag de aanwezige burgerschapsstukken van jouw school/scholen. Dit verzoek doen we later nogmaals per mail.