Inclusie begint met lef
Dit document biedt een inkijkje in hoe zes scholen binnen Koninklijke Kentalis werken aan inclusie voor leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) of doofblindheid. De voorbeelden laten zien dat inclusie verder gaat dan alleen een plek in een klas en draait om het werkelijk laten meedoen van leerlingen in de samenleving.
De voorbeelden geven een beeld van hoe leerlingen:
- Leren participeren in de samenleving via alledaagse activiteiten zoals boodschappen doen, soep koken, en deelname aan maatschappijgerichte projecten. Dit omvat ook culturele uitstapjes, sportactiviteiten en stages.
- Sociale competenties ontwikkelen, zoals samenwerken, communiceren, keuzes maken en rekening houden met anderen. Dit wordt gestimuleerd door projecten zoals het koken en verkopen van soep, waarbij leerlingen leren contacten te leggen en zelfstandig te zijn.
- Leren omgaan met diversiteit, bijvoorbeeld door inclusieve sportactiviteiten en culturele projecten in samenwerking met externe partijen. Het document toont aan dat inclusie vraagt om maatwerk en dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van elke leerling.
Lees meer over het boekje, en het boekje via de website van Kentalis: Kentalis’ boekje met verhalen over inclusie in het onderwijs aan leerlingen met CMB of doofblindheid