IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs

Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit, de PO-raad, de VO-raad en Stichting School & Veiligheid ontwikkelden de negen IJkpunten om scholen te helpen bij hun burgerschapsopdracht. Ze zijn een samenvatting van de kenmerken van goed burgerschapsonderwijs en wat is er nodig is om dit te realiseren. Het is belangrijk om te weten dat de IJkpunten niet beschrijven hoe je precies burgerschapsonderwijs in moet vullen. Scholen mogen namelijk zelf een bepaalde visie hebben op bepaalde competenties die leerlingen moeten hebben.

De negen IJkpunten zijn als volgt:

Visie: Onze school heeft een duidelijke visie op burgerschapsonderwijs
Leerdoelen: Onze school heeft concrete leerdoelen vastgesteld
Onderwijsinhoud: Onze school heeft een samenhangend burgerschapscurriculum, dat we ook realiseren.
Aanpak: Onze school gebruikt aanpakken en materialen die passen bij onze visie en onze leerdoelen.
Schoolklimaat: Onze school heeft een klimaat dat past bij de leerdoelen van ons burgerschapsonderwijs
Resultaten: Onze school heeft inzicht in de resultaten van ons burgerschapsonderwijs
Professionalisering: Onze school heeft een kwaliteitscultuur die ondersteunend is aan burgerschapsonderwijs
Kwaliteitszorg: Onze school zorgt ervoor dat de randvoorwaarden voor goed burgerschapsonderwijs op orde zijn
Verbinding: Onze school heeft het burgerschapsonderwijs afgestemd op onze maatschappelijke omgeving

De volgorde van de IJkpunten staat niet vast, omdat je als school al verder kunt zijn in het proces dan een andere school. Gebruik de IJkpunten dan ook als een checklist en vul aan waar nodig. Vaak merk je dat je als school al veel doet op het gebied van burgerschapsonderwijs.

Download de IJkpunten hier

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*