Webinar: Burgerschapsbeleid in de praktijk (23 september 2025)

Datum toegevoegd: 12 november 2025
  • Sector GO
  • Categorie Media
  • Aanbieder Expertisepunt Burgerschap

De nieuwe, wettelijke burgerschapsopdracht aan scholen is bijna vier jaar van kracht. Veel scholen zijn sindsdien hard aan de slag gegaan om hun burgerschapsonderwijs stevig op de kaart te zetten en hebben flinke stappen gezet.

Tijdens dit webinar zoomen we in op drie scholen die ieder hun eigen keuzes hebben gemaakt. Wat is hun visie? Hoe hebben zij hun visie laten aansluiten bij de context van hun school? Wat voor leerdoelen laten ze voortvloeien uit deze visie en context? Hoe hebben ze deze concreet gemaakt en hier samenhang in gebracht? Op welke manier is hun school een oefenplaats? En hoe evalueren ze hun burgerschapsonderwijs?

Download de PowerPoint-sheets (pdf)

Download de praktijkvoorbeelden uit het webinar (pdf)

Bekijk de veelgestelde vragen

Timestamps:

  • 00m00s – 03m40s: Introductie en pollvraag 1
  • 03m40s – 07m40s: Voorstelronde + uitslag pollvraag
  • 07m40s – 27m13s: Blok 1: Visie en context (+ Q&A)
  • 27m13s – 54m23s: Blok 2: Doelen en samenhang (+ Q&A)
  • 54m23s – 1h25m54s: Blok 3: Oefenplaats en evaluatie (+ Q&A)
  • 1h25m54s – 1h28m49s: Pollvraag 2 en afsluiting

Veelgestelde vragen

Het was een interactief webinar, met veel mogelijkheid tot het stellen van vragen in de chat. Hieronder beantwoorden we de veelgestelde vragen (FAQ’s).

Inhoudelijke vragen

  • Hoe zorg je voor meet- of toetsbaarheid in je burgerschapsonderwijs?

    Constructieve afstemming’ vormt een belangrijk begrip in het creëren van meet- of toetsbaarheid: het houdt het op elkaar afstemmen van leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing in. De themapagina ‘Toetsing in het curriculum’ van SLO sluit hier goed op aan. Via onze flyer is te zien bij de zesde stap ‘Evalueren’ te zien hoe de scholen in dit webinar dat hebben aangepakt.

    Het zorgen voor meet- en toetsbaarheid is nauw verweven met het opstellen van concrete leerdoelen die aansluiten op de leeractiviteiten. In deze leerdoelen is een bepaald handelingswerkwoord opgenomen dat richting geeft aan hoe een bepaald doel gemeten kan worden. Deze leerdoelen komen voort uit de identiteit, visie en context van de school en moeten binnen de kaders van de wet, kerndoelen en examenprogramma’s passen. Het zesstappenplan van het Expertisepunt Burgerschap zorgt voor overzicht in dit ontwikkelingsproces naar meet- en toetsbaarheid.

  • Waar kan ik terecht als ik na het lezen van deze FAQ’s nog vragen heb?

    Het Expertisepunt Burgerschap biedt kosteloos adviseurs aan om jullie school kortdurend te ondersteunen voor een eerste stap richting een doorlopende leerlijn. Onze adviseurs zijn deskundigen die weten wat er in de onderwijspraktijk speelt en je advies op maat bieden. Dit advies is beschikbaar voor onderwijsteams, teamleiders, onderwijs- en beleidsadviseurs op school en schooldirecteuren of -besturen in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs (po, go & vo).

    De adviseurs helpen je om de volgende stap te zetten in het doelgericht en samenhangend vormgeven van burgerschap op jullie school. Het advies kan gaan over een doorlopende leerlijn, maar ook over andere relevante onderwerpen rondom het burgerschapsonderwijs. Heb je behoefte aan langdurige ondersteuning? Bekijk dan het overzicht aan aanbieders in de categorie ‘Advies en begeleiding’ van ons professionaliseringsaanbod in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs.

    Daarnaast is onze helpdesk beschikbaar voor meer informatieve vragen. Klik hier voor meer informatie over de helpdesk.

Over de sprekers

Daniël Jongerius is leerkracht en coördinator burgerschap aan de Prins Willem Alexander School te Beusichem. Zij staan als openbare basisschool open voor alle godsdiensten en levensbeschouwingen. Als dorpsschool betrekt ze ouders en omgeving actief bij haar burgerschapsonderwijs.

Diane van Diemen is kwaliteitsfunctionaris bij ’s Heeren Loo Onderwijs. ’s Heeren Loo Onderwijs verzorgt met vier locaties voortgezet speciaal onderwijs aan leerlingen met leer- en gedragsproblemen. Diane was onder andere betrokken bij het opzetten van het burgerschapsonderwijs bij het Beekdal VSO.

Daan Verhoeven is docent maatschappijleer aan het Dalton Den Haag. Als daltonschool hanteren zij vijf uitgangspunten (de pijlers): verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, reflectie, effectiviteit en samenwerken. Het ontwikkelen van burgerschap beschouwt Dalton Den Haag als één van de belangrijkste doelen van het onderwijs.

Over de moderator en co-host

Alexandra Bronsveld, één van de adviseurs van het Expertisepunt Burgerschap, was moderator en gespreksleider tijdens dit webinar. Jan-Abel Bolten, eveneens adviseur, trad op als co-host en behandelde vragen uit de chat.

Wil je gebruikmaken van één van onze adviseurs? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie. Het advies van onze adviseurs gaat bijvoorbeeld over professionaliseringstrajecten, methodieken of andere ondersteunende instrumenten die voor jouw school relevant zijn.

Meer praktijkvoorbeelden?

Ben je op zoek naar meer praktijkvoorbeelden? Bekijk dan onze overzichtspagina’s voor het primair, gespecialiseerd  en voortgezet onderwijs.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Meld je aan!

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je net als 7200 andere
onderwijsprofessionals in voor
onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*