Wanneer jongeren 18 worden, zijn er veel dingen die veranderen. Denk aan mogen stemmen bij verkiezingen of zelfstandig autorijden. Ook zijn er praktische zaken die geregeld moeten worden, of waar zij recht op hebben. Bijvoorbeeld betalen voor een zorgverzekering, zelf geldzaken regelen of zorgtoeslag aanvragen. Voor veel jongeren is deze levensgebeurtenis een van de eerste contacten met de overheid. Dit wordt als spannend ervaren: ze zijn bang om iets verkeerd te doen. Het leidt tot een laag doen-vermogen in het ordenen en uitvoeren van hun regelzaken. Daarom leunen jongeren in deze levensgebeurtenis vaak nog sterk op hun sociale omgeving. Niet alleen ouders/verzorgers, maar juist ook docenten spelen een belangrijke rol.
Als docent burgerschap weet je hoe belangrijk het is om studenten voor te bereiden op hun toekomst. Het overzicht op www.rijksoverheid.nl/18 jaar kan helpen om alle zaken kort op een rij te zetten. Het is een betrouwbare en toegankelijke plek waar de Rijksoverheid snel en eenvoudig alle overheidszaken op een rij zet. Wanneer jongeren de korte vragenlijst invullen krijgen ze binnen 1 minuut één overzicht van wat ze moeten en kunnen regelen, waar ze recht op hebben, wat handig is om te weten en waar ze hulp kunnen krijgen. Gebruik dit overzicht eens in een les Burgerschap of LOB. Zo bereid je studenten praktisch én bewust voor op hun toekomst.
In het najaar 2025 start een kleine online campagne om aankomende 18 jarigen te wijzen op het overzicht. Het helpt als de boodschap ook via belangrijke personen in de omgeving van deze jongeren verspreid wordt. Hierdoor is de kans groter is dat ze het overzicht ook daadwerkelijk gaan gebruiken.
Ter ondersteuning van docenten is een poster en een kaartje ontwikkeld die aansluiten bij de online campagne. Deze zijn te vinden op: https://www.campagnetoolkits.nl/18-jaar-worden-toolkit-voor-professionals. De materialen zijn eenmalig gratis aan te vragen via campagnemanagement@minaz.nl en kunnen worden uitgedeeld aan studenten of worden opgehangen in de schoolomgeving.