“Effectieve benaderingen van burgerschapsonderwijs zullen een combinatie laten zien van het gebruikmaken van zowel een open en veilig klasklimaat en het behandelen van burgerschapsonderwerpen aan de hand van verschillende werkvormen”
We weten inmiddels uit verscheidende onderzoeken wat er nodig is om burgerschap te ontwikkelen. Een open en veilig klimaat lijkt misschien vanzelfsprekend, toch is het een zeer belangrijk aspect, die bijdraagt aan het ontwikkelen en stimuleren van burgerschap. Naast een open veilig klimaat is het belangrijk hoe er les wordt gegeven over burgerschapsonderwerpen. De manier waarop draagt daarbij ook bij aan het ontwikkelen en stimuleren van burgerschap. In dit artikel zullen een aantal didactische uitgangspunten worden uitgelicht waarmee docenten kunnen bijdragen aan het stimuleren en ontwikkelen van burgerschap.
Effectieve informatie
Leerlingen moeten het gevoel hebben dat zij ruimte krijgen in het leveren van een actieve bijdrage in het gesprek over burgerschapsonderwerpen. Leerlingen een actievere rol geven kan op allerlei manieren;
De effectiviteit van bezoeken van maatschappelijke instituties en instellingen en deelname aan maatschappelijke projecten dienen wel een plek te krijgen in het curriculum van de school. Een uitje naar de gemeenteraad is hoogstwaarschijnlijk zonde van de tijd als er verder in het aanbod van het curriculum geen aandacht wordt besteed aan het ‘wat’, ‘hoe’ en waarom van de gemeenteraad.
Wat is nu precies een goede dialoog en hoe draagt een kwalitatief goede dialoog bij aan het ontwikkelen van burgerschap. Veel leraren voeren al dialogen met elkaar in de klas. Een goede kwalitatieve dialoog draagt immers bij aan het verkleinen van polarisatie binnen groepen in de klas. Ook zorgt het ervoor dat leerlingen echt naar elkaar luisteren en dat het niet gaat om het winnen van een debat of anderen overtuigen van jouw gelijk/standpunt. Een voorwaarde van een kwalitatief goede dialoog in zijn algemeenheid is een open en veilig leerklimaat.
“Een open en veilig klassenklimaat is een belangrijke manier om burgerschap te ontwikkelen. Leerlingen dienen het gevoel te hebben dat zij er mogen zijn, dat er ruimte is om hun inbreng te tonen en dat zij hierop niet zullen worden afgerekend”
Het volledige artikel vind je hier: Vormgeven van burgerschapsonderwijs in de klas | Onderwijskennis
Onderwijskennis.nl verbindt onderzoek met de onderzoekpraktijk en is dienst van het NRO. Op deze website staan wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en praktische handvatten van het NRO en diverse partners.
Bron: Vormgeven van burgerschapsonderwijs in de klas | Onderwijskennis