In het artikel ‘Burgerschap en curriculumontwikkeling’ in Dimensies, Tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken (nr. 7, 2023), gaan Han Noordink en Luuk Kampman van SLO in op de curriculumontwikkelingen rondom burgerschap.
In 2024 worden de concept-kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs gepubliceerd. In de zomer van 2024 worden deze gevolgd door nieuwe examenprogramma’s maatschappijleer voor vmbo, havo en vwo.
De auteurs nemen de lezer eerst even mee naar de geschiedenis om vervolgens te schetsen wat de belangrijkste uitdagingen zijn als het gaat om het vormgeven van een curriculum rondom burgerschap. Het gaat dan onder andere om het formuleren van ervaringsdoelen. Die vragen van leerlingen een inspanning om hen te laten ervaren hoe het is om deel te nemen aan een democratisch proces of op te staan tegen onrecht, zonder dat daarin houdingen worden voorgeschreven. Ook de samenhang met de burgerschapsvormende elementen in andere vakken en leergebieden, zoals de kerndoelen van M&M en M&N en de M&M-vakken in de bovenbouw komen aan bod.