Dit artikel is een beschouwing van twee benaderingen voor burgerschapsonderwijs die zich richten op het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid op de basisschool: Bèta Burgerschap van Saxion en Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap (OiSO) van de Marnix Academie. De auteurs beschrijven de achtergrond, lesmethodes en praktische voorbeelden van beide aanpakken, en leggen de overeenkomsten en verschillen bloot. Het doel is om inzicht te geven in de keuzes die scholen en lerarenopleidingen kunnen maken bij het vormgeven van burgerschapsonderwijs.
Bèta Burgerschap
Bèta Burgerschap draait om groepsgewijs probleem oplossen over maatschappelijke en technologische vraagstukken. Vier didactische principes vormen de kern: samen denken, argumenteren, netwerk denken en beslissingen nemen. De aanpak kan worden vormgegeven als project in de klas of op school, in losse lessen, en zelfs buiten de school in samenwerking met externe partners. Stapsgewijs werken leerlingen aan een vraagstuk: verkennen, analyseren, oplossingen bedenken, besluiten nemen, deze presenteren en reflecteren. Voorbeelden zijn projecten over actuele thema’s zoals stikstof. Bèta Burgerschap is één van de meerdere benaderingen die worden behandeld aan de Saxion lerarenopleiding. Het doel is dat toekomstige leraren zelf leren nadenken over welke aanpak past bij hun visie en schoolpopulatie.
Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap (OiSO)
OiSO richt zich op het ontwikkelen van competenties waarmee leerlingen een positieve impact kunnen maken op maatschappelijke vraagstukken. Het combineert leren voor duurzame ontwikkeling met ondernemerschapsonderwijs. OiSO kent een pedagogische dimensie (ontdekken van eigen waarden en drijfveren), een maatschappelijke dimensie (omzetten van betrokkenheid in handelen) en een handelingsgerichte dimensie (initiatief nemen, ideeën uitvoeren). Een leeromgeving voor het leren van sociaal ondernemen kenmerkt zich onder andere door een schoolcultuur van compassie, vakoverstijgend onderwijs en een begeleidende rol van de leraar waarin leerlingen leren door te doen. Voorbeelden van deze aanpak zijn buurtgerichte initiatieven of acties rond klimaatverandering. Sociaal ondernemerschap is een doorlopend thema in de hele opleiding van de Marnix Academie. Studenten worden begeleid in hun ontwikkeling tot sociale en zelfbewuste wereldburgers.
Verschillen
De beschouwing laat zien dat beide aanpakken gericht zijn op maatschappelijke betrokkenheid en maatschappelijke vraagstukken, maar dat er ook verschillen zijn.
| Accent op/in | Bèta Burgerschap | Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap |
| aangepast burgerschap of kritisch burgerschap | kritisch burgerschap | kritisch burgerschap |
| waarden- en attitude ontwikkeling of kennisontwikkeling | kennis | beide |
| pedagogisch fundament | autonomie | subject zijn |
| leren actie ondernemen (handelingsgerichte betrokkenheid) of leren nadenken en beslissen (cognitieve betrokkenheid) | cognitieve betrokkenheid | handelingsgerichte betrokkenheid |
| eigen wereld en handelingsmogelijkheden of wijde wereld en complexiteit | wijde wereld en complexiteit | eigen wereld en handelingsmogelijkheden |
| positionering binnen de opleiding | als één van de aanpakken | als rode draad |
Tabel 1. Schematische vergelijking van accentverschillen tussen Bèta Burgerschap en Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap (p.69)
Bèta Burgerschap
Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap (OiSO)
De auteurs concluderen de beschouwing met de aanbeveling om zelf de dialoog aan te gaan. Een dialoog over deze en andere aanpakken is namelijk waardevol, omdat het de onderliggende keuzes en nuances duidelijk maakt, zelfs bij aanpakken die vergelijkbare doelen lijken te hebben. “Dit helpt bij het kiezen van een aanpak voor burgerschapsonderwijs die past bij je eigen (school)visie op burgerschapsonderwijs” (p. 73).
Dr. Lida Klaver is onderzoeker bij Saxion en doet onderzoek naar Bèta Burgerschap en opvattingen over burgerschapsonderwijs. Dr. Stella van der Wal-Maris is lector aan de Marnix Academie en onderzoekt hoe maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vanuit een hoopvol en handelingsgericht perspectief kan worden gestimuleerd. Dr. Symen van der Zee is lector aan Saxion en onderzoekt vernieuwende onderwijsthema’s, waaronder burgerschapsonderwijs. Drs. Marijke van Voorthuijsen is opleidingsdocent en docentonderzoeker aan de Marnix Academie.