Gelijke Kansen in de Klas is een platform dat onderwijsprofessionals ondersteunt bij het bevorderen van gelijke kansen voor alle leerlingen. De site biedt wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en tools om scholen te helpen om een inclusieve leeromgeving te creëren. Het doel: ongelijkheid in het onderwijs te verminderen en bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling. De website is gericht op het faciliteren van samenwerking tussen schoolleiders, docenten en beleidsmakers.
Met behulp van wetenschappelijke inzichten biedt de website Gelijke Kansen in de Klas schoolleiders richtlijnen voor het succesvol integreren van burgerschapskennis en vaardigheden in het onderwijs, relevant voor zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs. Gelijke kansen in de klas heeft onderzocht wat de rol van schoolleiders zou kunnen zijn bij het vormgeven van burgerschapsonderwijs op hun school.
Dit onderzoek richt zich specifiek op burgerschapsonderwijs en de belangrijke rol die schoolleiders spelen bij het vormgeven en implementeren hiervan. Het ‘hoofdstuk’ benadrukt dat schoolleiders medeverantwoordelijk zijn voor het creëren van een schoolomgeving waar burgerschapscompetenties een centrale plaats innemen. Dit betekent dat ze beleidsmatig moeten nadenken over de integratie van deze waarden in het onderwijsprogramma, zowel op expliciete wijze, bijvoorbeeld via lessen over democratie, als op impliciete wijze door te zorgen voor een inclusieve schoolcultuur.
De aanbevelingen uit het onderzoek richten zich op het versterken van de positie van schoolleiders om het burgerschapsonderwijs effectief vorm te geven. De betrokkenheid van schoolleiders bij het professionaliseren van docenten en het stimuleren van reflectie over hun eigen rol is volgens het onderzoek van groot belang.
Schoolleiders spelen een centrale rol bij het realiseren van effectief burgerschapsonderwijs. Hun invloed gaat verder dan enkel het faciliteren van lessen; zij bepalen de koers van de school, vormen de cultuur en nemen beslissingen over het onderwijsbeleid. In het onderzoek wordt benadrukt dat schoolleiders de drijvende kracht kunnen zijn achter een inclusieve, veilige schoolomgeving waar leerlingen zich betrokken voelen bij de samenleving. Zij hebben de taak om een visie te ontwikkelen die burgerschapsvorming centraal stelt in het onderwijs en leerkrachten hierin te ondersteunen door middel van training en professionalisering.
Schoolleiders hebben een essentiële rol in het bevorderen van burgerschapsonderwijs op scholen. Door een duidelijke visie te ontwikkelen, leerkrachten te ondersteunen en een inclusieve schoolcultuur te bevorderen, kunnen zij bijdragen aan het opleiden van leerlingen die actief, betrokken en verantwoordelijke burgers worden. “In een wereld waarin sociale en culturele diversiteit toeneemt, is het belangrijk dat scholen en schoolleiders de verantwoordelijkheid nemen om burgerschapsonderwijs effectief vorm te geven.”
Voor meer informatie, uitgebreide aanbevelingen en/of hulptools: Gelijke Kansen in de Klas.