Coördinator Burgerschap en Identiteit

Datum toegevoegd: 26 oktober 2023
  • Sector PO
  • Categorie Scholing
  • Aanbieder Saxion
  • Tijdsinvestering 18 maanden
  • Locatie Enschede
  • Prijs 2.500

Hoe ga je om met seksuele diversiteit? Met polarisatie in de samenleving? Met religieus fundamentalisme? Met mensen die niet dezelfde kansen hebben als anderen in deze samenleving? Zomaar wat maatschappelijke vraagstukken die ook terugkomen in de klas. Weten waar je zelf en waar de school voor staat en dit gebruiken in je onderwijspraktijk, is in deze tijd belangrijker dan ooit. Tijdens de tweejarige opleiding Coördinator Burgerschap en Identiteit leren toekomstige coördinatoren hoe je deze vragen kunt oppakken met het team, ouders en kinderen.

Wat kun je straks?

Na het volgen van deze opleiding kun jij:

  • vanuit een verbindende visie inspelen op vraagstukken rondom identiteit en burgerschap op school;
  • een visie op mens, samenleving, geloven en burgerschap ontwikkelen met het team;
  • deze visie toepassen in de praktijk van de basisschool.

Vraagstukken over professionele identiteit

Tijdens deze opleiding maken we gebruik van actuele situaties en problematiek. Hoe vorm je bijvoorbeeld, vanuit verschillende professionele identiteiten, een gezamenlijke visie bij samenwerking of fusie? Hoe geef je invulling aan identiteit  en burgerschap op een school met leerlingen van verschillende culturele achtergronden? Als coördinator burgerschap en identiteit ben jij straks in staat het team te inspireren en begeleiden bij het formuleren van en het in de praktijk brengen van een antwoord op vraagstukken rondom identiteit en burgerschap.

Inhoud

In deze opleiding leer je je team te inspireren en ondersteunen op het gebied van identiteit en burgerschap. Je leert hoe je samen met het team een visie kan ontwikkelen op de identiteit van jullie school en van daaruit ook op burgerschap. Ook leer je hoe je deze identiteit (als voortdurende proces) kan borgen in beleidstukken. Hoe je identiteit in het team kan borgen in de vorm van een voortdurende dialoog tussen leraren, ouders en kinderen. En je leert hoe je deze identiteit zichtbaar kan maken in de school, in de keuzes voor het (burgerschaps) onderwijs en in het handelen in de klas. Daarnaast bevat de opleiding ook een stuk verdieping over het begeleiden van de identiteitsontwikkeling van kinderen, vanuit de visie op identiteit en burgerschap van de school.

De rode draad die door deze opleiding loopt, is het ontwerpen, inzetten en evalueren van een identiteitsverbetertraject in de eigen school.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*