In samenwerking met Tjip de Jong, bekend van zijn Tjipcast, wordt er een serie van vijf podcasts gemaakt over burgerschap.
1: Een kleine geschiedenis van burgerschap
2: Hoe ziet burgerschap eruit in de dagelijkse schoolpraktijk?
3: Hoe volg je de ontwikkeling van burgerschap bij kinderen en jongeren?
4: binnenkort te beluisteren
5: ‘in bewerking’
Wat is de historie en aanleiding van dit relatief ‘nieuwe begrip’ in ons onderwijs? Hoe gingen we ‘vroeger’ om met vraagstukken rondom participatie, democratie en kennis van de wereld? Wat kunnen we leren van onze onderwijsgeschiedenis? Kortom, een poging om ‘een kleine geschiedenis van burgerschapsonderwijs’ in Nederland samen te stellen in deze aflevering.
Hierover praten Arthur Pormes, docent maatschappijleer en vakdidacticus verbonden aan het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden (ICLON) en Pieter van Rees, universitair docent burgerschap en educatie aan de Universiteit voor Humanistiek.
Bekijk het gesprek op YouTube
Beluister de podcast op Spotify
In deze aflevering verkennen Hessel Nieuwelink en Hans Teunissen hoe burgerschap eruit kan zien in de dagelijkse schoolpraktijk. Hoe werk je aan een logische samenhang? Hoe dien je burgerschap als onderwijsteam te benaderen?
Hessel Nieuwelink is lector Burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam.
Hans Teunissen is bestuurder bij De Nassau, een middelbare school in Breda voor mavo, havo, vwo, gymnasium en tweetalig onderwijs. Hans is ook vicevoorzitter van het landelijk bestuur van D66. En in 2023 was hij lid van de Tweede Kamer.
Deze aflevering gaat over de onderwijspraktijk van Firda. Hoe geeft deze school handen en voeten aan burgerschap en hoe is die visie op burgerschap vervolgens van invloed op de aanpak van het monitoren? De podcast levert inzichten op voor onderwijsprofessionals uit zowel het VO als het mbo, al is in het VO de wettelijke burgerschapsopdracht het uitgangspunt en zijn dat in het mbo de kwalificatie-eisen.
De podcast gaat in op een lopend onderzoek naar burgerschapsontwikkeling bij Firda in samenwerking met hoogleraar Arjo Klamer. Daarnaast nemen Mathijs de Jong en Alinda Kiel deel aan het gesprek.
Bekijk het gesprek op YouTube
Beluister de podcast op Spotify
Deze aflevering gaat over de onderwijspraktijk van Firda. Hoe geeft deze school handen en voeten aan burgerschap en hoe is die visie op burgerschap vervolgens van invloed op de aanpak van het monitoren? De podcast levert inzichten op voor onderwijsprofessionals uit deze sector, al is in het VO de wettelijke burgerschapsopdracht het uitgangspunt en zijn dat in het mbo de kwalificatie-eisen.
De podcast gaat in op een lopend onderzoek naar burgerschapsontwikkeling bij Firda in samenwerking met hoogleraar Arjo Klamer. Daarnaast nemen Mathijs de Jong en Alinda Kiel deel aan het gesprek.