Ben je online dezelfde persoon als in het echt?

09 februari 2023

Wat heeft communicatie met beveiliging te maken? Wie heeft er wel eens van ‘cancelen’ gehoord?
En hoe (a)sociaal ben jij eigenlijk online? Docent Petra Holstein van het Drenthe College geeft een les over ‘online identiteit’ aan eerstejaars studenten Beveiliging.

 

Afbeelding slide

Het is bijna weekend. De studenten hebben net het spel Jachtseizoen gespeeld rondom de school. Er zit dus nogal wat energie in de groep als ze het lokaal binnenkomen, maar gelukkig weet Petra precies hoe ze de klas rustig krijgt. In haar shirt met ctrl+c en ctrl+v – dat ze zelf ontwierp toen bleek dat studenten het lastig vonden om sneltoetsen te onthouden – wacht ze bij de deur.
Ze groet iedereen en geeft een aantal studenten mee: “Volgende keer écht jullie uniform aan doen hoor”. Dat is namelijk verplicht in de opleiding Beveiliging, om alvast te wennen aan het werken in uniform en het nakomen van afspraken.

Cancelen
De les begint met een korte introductie over onlinecommunicatie en mediawijsheid. Petra heeft haar les opgehangen aan de Week van de Mediawijsheid die dit jaar als thema heeft: Like en Cancel #houhetsociaal. “Weet iemand wat cancelen is?”, vraagt ze. “En wie is misschien zelf weleens gecanceld?” Als een student zegt dat cancelen vooral bij bekende Nederlanders gebeurt, vertelt Petra hoe ze zelf jaren terug op Twitter een bekende Nederlander aansprak op een onaardige tweet over een te dik kind: “Dat was in 2011. Ik zat toen net op Twitter en vond die tweet echt niet kunnen, dus ik zei er wat over. De reactie van de BN’er was: ‘Ach, moet je jou zien met je zeven volgers’. De klas barst in lachen uit.

21e-eeuwse vaardigheden
Petra Holstein geeft digitale vaardigheden, burgerschap, LOB én rekenen. Daarnaast is ze 2,5 dag per week DigiCoach. In die rol ondersteunt ze onder andere docenten bij het gebruik van digitale hulpmiddelen en het vormgeven van blended onderwijs. Petra schreef het jaarprogramma voor het vak digitale vaardigheden en digitaal burgerschap. “Daarin staan de 21e-eeuwse vaardigheden centraal. Ook koppel ik de lessen zoveel mogelijk aan het beroep. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van portofoons in de opleiding Beveiliging”, vertelt Petra. “En ik kijk steeds naar de actualiteit. De les van vandaag hangt bijvoorbeeld samen met de Week van de mediawijsheid en rondom de Week van het Geld staat een lessenserie over geld op het programma.”

Fatshamen
Op het digibord verschijnt een telefoonscherm waarin een fictief appgesprek wordt gevoerd. Duidelijk is dat iemand uit die groep belachelijk wordt gemaakt om haar gewicht. Ook is te zien dat een ander een appje typt om diegene te helpen, maar dat hij de tekst uiteindelijk weer weghaalt. “Fatshamen”, roept een student. “Ja, inderdaad”, zegt Petra. “Hoe zouden jullie reageren? Zouden jullie voor een ander opkomen?” “Ah, dit gebeurt in al mijn appgroepen”, antwoordt een student. “Zelfs op de app van mijn werk.” Ze neemt apps dus niet zo serieus. “Pas als je het serieus neemt, is het een belediging.”

Online test
De klas praat nog even over door en dan is het tijd voor een test: Hoe (a)sociaal ben jij online? De studenten kunnen daarvoor de QR-code scannen op het bord. De uitslag van test zetten ze in Class Notebook, zodat ze er ook nog even mee kunnen oefenen. Wie klaar is, mag alvast een happertje (een vingerspel met gevouwen papier, red.) komen halen bij Petra. De bedoeling is dat de studenten de vragen op het happertje in tweetallen bespreken. Vragen die erop staan zijn bijvoorbeeld: ‘Wat zijn de positieve kanten van social media?’, ‘Heb je weleens een
haatcomment ontvangen? Hoe regaeerde je daarop?’ en ‘Wanneer heb jij het gevoel dat je online iemand kunt vertrouwen?’. Er wordt druk gediscussieerd in de klas. Petra loopt rond en gaat her en der met studenten in gesprek, terwijl op het digibord een grappig TikTok-filmpje van haar dochter verschijnt. Niet veel later zit de les er alweer op en lopen de studenten enthousiast het weekend tegemoet.

Verrassende vormen
Petra heeft variatie in onderwijsvormen tot kunst verheven. Ze verzint steeds nieuwe manieren om haar lessen levendig en actueel te maken. Zo koppelde ze een lessenserie over Excel aan het bijhouden van de stand van voetbalclub FC Emmen. “Of ik laat ze een paar weken een kasboek bijhouden in Excel. Dat doe ik dan zelf ook en dat leidt tot goede gesprekken en mooie inzichten. Zo ‘ontdekte’ een student dat hij elke maand voor 50 euro eten kocht in de kantine en besloot daar meteen mee te stoppen.”

Petra maakt ook veel gebruik van het open lesmateriaal van Doe je digiding! (doejedigiding.nl) “Deze lessen zijn gekoppeld aan allerlei praktische zaken waar studenten mee te maken krijgen, zoals het aanvragen van een DigiD, rijbewijs of zorgtoeslag. Heel leerzaam dus. En mooi dat ik daar een bijdrage aan kan leveren.”

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*