Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Maar wat moet je kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Het afgelopen jaar hebben twee teams van SLO van leraren, vak- en curriculumexperts onder leiding van een procesregisseur hard gewerkt om de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid te ontwikkelen voor het po, de onderbouw van het vo en (v)so.
SLO heeft deze conceptkerndoelen op 6 maart 2024 aan demissionair minister Mariëlle Paul overhandigd. Nu starten ze de volgende fase: het beproeven van de conceptkerndoelen op verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Tot aan de zomer voert SLO gesprekken over de conceptkerndoelen met diverse profielorganisaties, ketenpartners en experts om de aanpak voor de fase van beproeven te optimaliseren. Tijdens de bijeenkomsten, die dit najaar plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en van gedachten te wisselen met andere scholen uit de regio. Zo zorgt SLO met jouw bijdrage ervoor dat ze daarna een definitieve set conceptkerndoelen aan het ministerie van OCW kunnen aanbieden en dat de scholen straks goed voorbereid aan de slag kunnen.
Aanmelden kan via dit formulier. Zie voor meer informatie dit artikel van actualisatiekerndoelen.nl.