Hier vind je onderzoeken op het gebied van burgerschapsonderwijs. De onderzoeken geven informatie, inspiratie en tips die je in kan zetten in jouw onderwijs.
De Inspectie van het Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar hoe besturen, scholen en opleidingen de beheersing van de basisvaardigheden bevorderen bij hun leerlingen/studenten. Het onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de ambities en doelen van deze partijen en of zij verantwoording afleggen over de behaalde resultaten van hun leerlingen/studenten. Daarnaast leverde het onderzoek een aantal praktische aanbevelingen op.
Lees meer
De Staat van het Onderwijs is een jaarlijks rapport waarin Inspectie van het Onderwijs feiten en cijfers bijeen brengt, meerjarige ontwikkelingen en resultaten toont, en verbanden en oorzaken signaleert. In het rapport schrijft de inspectie blijvende zorgen te hebben over de basisvaardigheden (taal, rekenen en burgerschap). Wat betreft burgerschap is er volgens de toezichthouder op scholen te weinig zicht op de resultaten.
Lees meer
Op verzoek schreef Hessel Nieuwelink (lector Burgerschapsond erwijs aan de Hogeschool van Amsterdam) voor ‘Liberale reflecties’ (TeldersStichting) een artikel over de mogelijkheden voor het versterken van burgerschapsonderwijs. In het artikel legt hij uit waarom de wens er is voor meer burgerschapsonderwijs, welke politiek-bestuurlijke belemmeringen er bestaan voor het vormgeven van succesvol burgerschapsonderwijs en hoe het burgerschapsonderwijs verder versterkt kan worden.
Lees meer
Onderzoekbureau Panteia heeft in opdracht van de Anne Frank Stichting onderzoek uitgevoerd naar antisemitische incidenten in het voortgezet onderwijs. De Anne Frank Stichting wilde met het huidige onderzoek het kwantitatief inzicht in de omvang en de aard van antisemitisme op middelbare scholen in Nederland actualiseren en de resultaten vergelijken met die uit het onderzoek van een kleine tien jaar geleden.
Lees meer
Onderwijs, identiteitsontwikkeling bij jongeren en hun omgang met idealen (ONID) heeft onderzoek gedaan naar hoe je de voorlopers van radicalisering kan herkennen én of leerlingen bereid zijn om zich op een positieve maatschappelijke manier in te zetten voor de samenleving. Daarnaast is onderzocht hoe beide fenomenen met elkaar samenhangen en hoe voorlopers van radicalisering samenhangen met indicatoren voor de zoektocht naar een eigen identiteit.
Lees meer
Het onderzoek ‘Polarisatie onder jongeren door de ogen van jeugdprofessionals’, had als doel inzicht te krijgen in de behoeften, zorgen, kansen en dilemma’s van jeugdprofessionals die betrokken zijn bij het voorkomen en aanpakken van polarisatie.
Lees meer