Resultaten en kwaliteitszorg

Om te weten of uw school het juiste doet, en dit goed doet, is regelmatig evaluatie nodig. Door de ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen is het onderwijs bij te sturen en af te stemmen op de actuele leerbehoefte. Ook komen knelpunten en randvoorwaarden aan het licht, waar de school maatregelen voor kan nemen. Zo kan de school verantwoording afleggen voor de aanpak. Door naar de leerresultaten te kijken kan je bepalen of de leerlingen de beoogde kennis, houdingen en vaardigheden hebben geleerd en eigen hebben gemaakt.

Afbeelding over

IJkpunten voor resultaten

Onze school heeft inzicht in de resultaten van ons burgerschapsonderwijs.

  • Onze school brengt in kaart of de leerlingen de leerdoelen van het burgerschapsonderwijs bereiken.
  • Onze school stemt het aanbod af op wat leerlingen nodig hebben en hebben geleerd.
  • Onze school heeft inzicht in de resultaten van ons burgerschapsonderwijs. We gebruiken een betrouwbaar instrument/methode waarmee we dat vaststellen. We  beschikken over relevante criteria op basis waarvan we beoordelen of de resultaten aan onze verwachtingen voldoen en of leerlingen de leerdoelen behalen.

Bekijk alle IJkpunten

Aan de slag met resultaten

Het in kaart brengen van de leerresultaten is een onderdeel van de wettelijke opdracht. De wetgeving vraagt van de school de burgerschapscompetenties van leerlingen te monitoren. Dat is van belang om het onderwijs te verbeteren, het onderwijs te laten aansluiten bij wat de leerlingen nodig hebben (afstemming) en om verantwoording af te leggen. Zo kan je met inzicht in de ontwikkeling van de burgerschapscompetenties van leerlingen nadenken over de inrichting van het curriculum en aanpassingen maken. Dit past binnen een opbrengstgerichte aanpak. Deze is vaak cyclisch: Het start met het formuleren van een visie die wordt vertaald naar concrete leerdoelen.  Op basis van deze leerdoelen bepaal je de inrichting van het curriculum. Vervolgens breng je de leerresultaten in kaart en beoordeel je in hoeverre de leerdoelen zijn gerealiseerd. Daarna evalueer je welke vervolgstappen nodig zijn.

Bij de monitoring van de leerresultaten is het belangrijk dat de gegevens valide en betrouwbaar zijn, en gebruikt kunnen worden om te beoordelen of de leerdoelen die de school gekozen heeft worden behaald. De monitoring moet in elk geval informatie geven over de aspecten die de wet noemt: kennis, houdingen en vaardigheden, voor in elk geval de basiswaarden en sociale en maatschappelijke competenties. Het komt erop neer dat dat de gegevens die de school over de burgerschapscompetenties van de leerlingen verzamelt, gebruikt moeten kunnen worden om bovenstaande vetgedrukte elementen te realiseren. De manier waarop scholen monitoren, kan door de school zelf worden gekozen.

Weet wat je meet

Om de leerresultaten op een zinvolle manier te beoordelen, is het belangrijk om eenduidige normen geformuleerd te hebben die zowel de leerdoelen als het gewenste beheersingsniveau weerspiegelen. Daarnaast is het van belang dat de resultaten op waarde kunnen worden beoordeeld door ze te vergelijken met bijvoorbeeld een landelijk gemiddelde, vergelijkbare type scholen of eigen eerdere metingen.

Wil je meer achtergrondinformatie over leerresultaten en manieren van monitoring? Bekijk de pagina ‘Leerdoelen, leerresultaten en opbrengstgericht werken’ van Onderwijskennis.nl.

Werken met summatief en formatief toetsen

Er zijn verschillende manieren om de leerresultaten van het burgerschapsonderwijs in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een portfolio, een rapportcijfer, de beoordeling van een werkstuk of de kwalificatie ‘voldaan’ voor het meedoen aan een project.

Als je de kennis van burgerschap bij leerlingen wilt toetsen, is een summatieve vorm van toetsen in de vorm van een kennistoets een goed instrument. Hiermee stel je de leerresultaten vast en bepaal je in hoeverre leerlingen de beoogde leerdoelen hebben behaald. Om de leerresultaten op een zinvolle manier te beoordelen, is het nuttig om een eenduidige norm te formuleren op basis waarvan de resultaten worden beoordeeld. Hierbij kan rekening worden gehouden met kenmerken van de leerlingpopulatie. Bij summatief toetsen is er over het algemeen weinig tot geen ruimte voor argumentatie of feedback.

Als je zicht wilt krijgen op (eigen) houding en vaardigheden, kun je deze meer vinden in een effectieve vorm van feedback geven en vragen aan je leerlingen, oftewel formatief evalueren. Formatief evalueren betekent dat de school doelgericht bezig is met de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van feed up, feedback en feed forward. De leerling leert te werken met leerdoelen (feed up) en leert samen met de leerkracht en medeleerlingen te reflecteren op het leren (feedback). Om daarna samen te bekijken wat de leerling nog nodig heeft om het gestelde doel te behalen (feed forward). Door volgens dit principe te werk te gaan, krijg je inzicht in waar de leerlingen staan in hun leerproces en kun je inspelen op wat de leerlingen nodig hebben. Ook de leerlingen zelf ontwikkelen inzicht in eigen leren.

Voorbeelden van formatief toetsen

  • Rollenspelen of simulatie, zoals bijvoorbeeld Mantle of the Expert (MoE). Dit is een methodiek die drama en onderzoek gebruikt om het curriculum te bestuderen en kennis, vaardigheden en inzichten te ontwikkelen met als doel het curriculum aantrekkelijk en zinvol te maken. Lees meer.
  • Vignettes, een vignette is een korte situatieschets die aan leerlingen wordt voorgelegd. Over deze situaties worden leerlingen naar hun oordeel of interpretatie gevraagd, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe leerlingen over bepaalde onderwerpen denken of tot bepaalde antwoorden komen. Een voorbeeld van een studie waarin vignettes zijn gebruikt is de peiling van Cito in het basisonderwijs in 2009.
  • Portfolio, ook wel het verzameld werk van iemand. In een portfolio voor burgerschap neemt de leerling doelen op voor zichzelf en doet daarvan verslag. Het portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan en reflectie van de leerling zelf. Een manier om de portfolioresultaten te borgen is met behulp van een portfoliosysteem.
  • Rubrics, een rubric is een (zelf)evaluatie-instrument met criteria om prestaties van leerlingen te evalueren of te beoordelen. Het is vaak een tabel met twee dimensies: één voor de inhoud en één voor de mate van beheersing. In elke cel van de tabel staat een beschrijving van het mogelijke resultaat. Meestal worden rubrics gebruikt bij het nakijken van een verslag of het beoordelen van vaardigheden. Voor leerlingen is dit prettig omdat er omschreven wordt wat er van ze verwacht wordt. Voor leerkrachten zorgt het voor een duidelijke richtlijn waarbij leerlingen betere feedback kunnen krijgen.
  • Klassikaal of individueel kindgesprek, deze bevatten vier stappen (Delfos, 2010).
    a) Voorbereiding. Sta stil bij de groep of de leerling en bereid hen voor op het gesprek zodat zij er al over na kunnen denken.
    b) Introductie. Verhelder de aanleiding van het gesprek, geef hierbij aan wat voor soort gesprek het is en bespreek hierbij de doelen van de leerlingen en jezelf.
    c) Kern. Luister naar het verhaal van je leerlingen, vat deze samen en vraag door, tot je het verhaal begrijpt. Check dit ook.
    d) Afronding. Maak een afspraak en rond het gesprek positief af. Check dan of de gespreksdoelen (op groeps- en individueel niveau) zijn gehaald en vraag de leerlingen om feedback op het gesprek.

Overzicht meetinstrumenten

Bij meetinstrumenten is een onderscheid  te maken in gestandaardiseerde en niet-gestandaardiseerde meetinstrumenten. Dit verschil lichten we hieronder nader toe.

Deze lijst is niet uitputtend, het zijn voorbeelden waarmee je zou kunnen werken.  Scholen hebben de ruimte om zelf te bepalen met welk meetinstrument ze werken en hebben daarnaast de mogelijkheid om ook zelf meetinstrumenten te ontwikkelen.

Gestandaardiseerde meetinstrumenten

De school kan de burgerschapscompetenties van leerlingen in kaart brengen door (ook) een gestandaardiseerd instrument te gebruiken. Dat maakt het gemakkelijker om de resultaten op een zinvolle manier beeld te brengen. Gestandaardiseerde meetinstrumenten kennen een identieke vorm van bevraging. Dit wil zeggen dat er in alle situaties een gelijke werkwijze is (wat betreft inhoud, vorm en wijze van afname). Met deze instrumenten kunnen resultaten tussen groepen leerlingen of scholen vergeleken worden (vaak met een benchmark)  en door de loop van tijd (zodat zichtbaar wordt of er sprake is van groei). Dit type meetinstrument wordt veelal gebruikt bij kwantitatief onderzoek.

Vragenlijsten

Maatschappelijke competenties

  • Burgerschap Meten is een instrument om de burgerschapsontwikkeling van leerlingen in  groep 7 en 8 van po en onderbouw (v)so inzichtelijk te maken. Het instrument meet kennis, houding en vaardigheden op  vier sociale taken: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen.

Sociale competenties

  • Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Met de SCOL kunnen scholen de sociale competenties van leerlingen uit het po systematisch in kaart brengen en volgen.
  • Zien! is een webbased systeem dat het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in het po en vo in kaart brengt.

Niet-gestandaardiseerde meetinstrumenten

Niet-gestandaardiseerde meetinstrumenten kennen een open vorm van bevraging. Hiermee kan onderliggende informatie zichtbaar gemaakt worden, zoals de argumenten of overwegingen van leerlingen. Dit type meetinstrument wordt gebruikt bij kwalitatief onderzoek.

Portfoliosystemen

  • Burgerschapsmonitor van Kleine Grote Denkers: Deze monitor biedt inzicht door middel van groepsreflecties, het bijhouden van voortgang, en het vergroten van eigenaarschap bij kinderen over hun leerdoelen. De monitor kan ook los van de methode worden gebruikt.

Vignettes

Vignettes zijn vooralsnog niet beschikbaar als meetinstrument.

Jouw meetinstrument op deze pagina?

Wil je jouw meetinstrument laten opnemen in deze lijst en als pagina bij ‘instrumenten‘? Mail dan naar communicatie@expertisepuntburgerschap.nl. Vermeld in de mail wat voor type meetinstrument het is (gestandaardiseerd of niet-gestandaardiseerd), een korte beschrijving van het instrument en een hyperlink naar de plek waar scholen het instrument kunnen raadplegen.

IJkpunten voor kwaliteitszorg

Onze school zorgt ervoor dat de randvoorwaarden voor goed burgerschapsonderwijs op orde zijn.

  • Onze school evalueert regelmatig de kwaliteit en resultaten van het burgerschapsonderwijs. We hebben daarvoor een vaste werkwijze.
  • Onze schoolleiding volgt of de afspraken over burgerschapsonderwijs worden nagekomen, en spreekt mensen aan als dat niet zo is.
  • Onze schoolleiding leeft onze visie op burgerschap voor en draagt die actief uit.
  • Onze school heeft voldoende middelen (tijd, materiaal, geld) om het burgerschapsonderwijs dat we willen vorm te geven.
  • Ons bestuur heeft inzicht in het burgerschapsonderwijs en de resultaten daarvan, zorgt voor de voorwaarden om de kwaliteit te bewaken en verbeteren, en ziet erop toe dat de benodigde acties succesvol worden uitgevoerd.

Bekijk alle IJkpunten

Aan de slag met kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg gaat over het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Burgerschapsonderwijs hoort ook meegenomen te worden in de gebruikelijke kwaliteitszorg, waaronder de evaluatiecyclus en de periodieke tevredenheidsmetingen. Het gaat erom de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs in kaart te brengen, te bevorderen en te bewaken.  Op basis van een visie op bevordering van burgerschap, geformuleerde leerdoelen en ontwikkelde leerplannen worden de resultaten in kaart gebracht. Als er tekortkomingen worden vastgesteld, voer je aanpassingen door om het burgerschapsonderwijs verder te ontwikkelen en af te stemmen op de leerbehoeften van je leerlingen.

Het is niet altijd gemakkelijk en vraagt soms veel inspanning om informatie voor de inrichting van het burgerschapsonderwijs te verzamelen, en daarmee in beeld te  brengen hoe het er met het burgerschapsonderwijs voor staat. Om het proces van te vereenvoudigen kan de school de QuickScan Burgerschap uit voeren. Eén of meer personen uit de school beantwoorden de vragenlijst waaruit blijkt in hoeverre ze tevreden zijn over het burgerschapsonderwijs. Het levert een beeld op waar verbetering nodig of wenselijk is.

Wanneer de Quickscan is ingevuld kan aan de hand van de resultaten een teamgesprek worden voorbereid en uitgevoerd. Met het teamgesprek ga je de huidige kwaliteit van burgerschapsonderwijs analyseren, bepalen wat de gezamenlijke speerpunten zijn om burgerschapsonderwijs een kwaliteitsimpuls te geven en ten slotte een gezamenlijke plan van aanpak formuleren. Ter inspiratie tref je hier een gespreksleidraad een gespreksleidraad om het teamgesprek vorm te geven.

Daarnaast zijn er ook andere instrumenten die een beeld van de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs kunnen vormen. Een voorbeeld hiervan is het zelfevaluatie instrument Sociale kwaliteit.

Werken aan resultaten en kwaliteitszorg: Inspiratie

Lezen

  • Een overzicht van meetinstrumenten voor burgerschapscompetenties is terug te vinden in de  Verkenning instrumenten opbrengstgericht burgerschapsonderwijs. Deze rapportage biedt een verkenning van de instrumenten die eind 2023 voorhanden waren. In een overzicht vanaf p.32 is weergegeven voor welke klassen een instrument in te zetten is en is de bruikbaarheid op actualiteit, normering en gebruiksvriendelijkheid weergegeven.
  • Het rapport Burgerschap:weten we wat me meten? beschrijft de mogelijkheden om burgerschapsonderwijs in kaart te brengen en wat de beperkingen daarbij zijn. Het onderzoek dient als voorstudie voor de peiling burgerschap die in schooljaar 2026/2027 gepland staat, onder andere in het primair onderwijs.
  • Tips bij evalueren, uit het handboek burgerschapsonderwijs.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Meld je aan!

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je net als 7200 andere
onderwijsprofessionals in voor
onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*