In een samenleving met zorgen over toenemende spanningen en bedreigingen van sociale cohesie worden scholen vaak als belangrijk gezien. Ze worden beschouwd als de plek waar jongeren van diverse achtergronden samenkomen en leren omgaan met verschillen om zich voor te bereiden op het worden van een democratisch burger. Echter, scholen ervaren zelf ook toenemende polarisatie.
Dit onderzoek richt zich op het belichten van de alledaagse, interactieve aard van polarisatie binnen scholen. De Haan beoogt te begrijpen welke rol dialoog (of juist het ontbreken daarvan) speelt in het in stand houden van deze polarisatie. Het uiteindelijke doel is om kennis te ontwikkelen over hoe scholen dialogische ruimtes kunnen inrichten die ruimte bieden om polarisatie te doorbreken. Om dit te onderzoeken, zijn rondetafelgesprekken gehouden met docenten uit het voortgezet onderwijs over hoe zij polarisatie ervaren, welke groepen daarbij betrokken zijn, wat zij zien als oorzaken en hoe verschillende perspectieven daarop elkaar beïnvloeden.
Uit het onderzoek blijkt dat polarisatie in de samenleving ook sterk zichtbaar is in alledaagse gesprekken op school. De gesprekken tussen leraren zelf, en de inhoud ervan vormden een afspiegeling van bredere maatschappelijke tegenstellingen. In de data werden drie belangrijke manieren zichtbaar waarop non-dialogische patronen ontstaan:
Samengevat laat het onderzoek zien dat polarisatie niet alleen gaat over inhoudelijke verschillen, maar ook over hoe mensen interactief omgaan met die verschillen. Standpunten worden blootgelegd, maar vaak niet echt besproken of opgelost, waardoor obstakels voor dialoog ontstaan en polarisatie in stand blijft.
Wanneer groepen in school sterk van mening verschillen, kan het helpen om bewust een contactzone te creëren: een veilige, maar eerlijke plek waar mensen elkaar ontmoeten, ook als het schuurt.
Prof. dr. Maria de Haan is hoogleraar sociale wetenschappen bij de Universiteit Utrecht. Ze doet onderzoek naar leer- en socialisatieprocessen in het onderwijs, met speciale aandacht voor culturele diversiteit en hoe tradities veranderen door contact met nieuwe ideeën. Ze onderzoekt hoe jongeren leren en zich ontwikkelen in verschillende contexten, en werkt aan onderwijsinterventies die gericht zijn op polarisatie en digitale burgerschapsvorming.