Aan de slag met Diversiteit en Inclusie

In 2019 is in het Examen- en kwalificatiebesluit WEB opgenomen dat scholen expliciet aandacht moeten besteden aan etnische, religieuze, seksuele en genderdiversiteit. In samenwerking met het (voormalig) Kennispunt MBO Burgerschap maakten ECBO, het Ministerie van OCW, het Practoraat Verschillen Waarderen, ROC Friese Poort en Zadkine daarop een plan. Geïnspireerd door Jonathan Sacks ontmoeten studenten uit Urk en Rotterdam elkaar onder de noemer De samenleving als het huis dat we samen bouwen.

Van dialoog naar diapraxis, dat was de insteek van de 24-uurs ontmoeting tussen studenten en docenten van ROC Friese Poort en Zadkine. Samen met de scholen en het practoraat Verschillen Waarderen experimenteerden onderzoekers van ECBO met werkvormen die deelnemers uitdaagden zichzelf en de ander beter te leren kennen. Je kamer inrichten, woonkamerafspraken maken, een gezamenlijke challenge: niet eindeloos discussiëren over elkaars tegenstellingen, maar elkaars verschillen ontdekken en leren waarderen door te doen, maken en samen ervaren.

In de publicatie staan deze en andere werkvormen beschreven en aangevuld met ontwerpprincipes, die uitnodigen om onderwijsaandacht te besteden aan diversiteit. Hoe geef je in de klas en op school ruimte aan ieders verhaal?

Benieuwd hoe je met je school met deze werkvormen aan de slag kunt gaan? Neem contact op met projectleider Tara Schoemaker (ECBO/CINOP) via tschoemaker@cinop.nl.

Aan de slag met de werkvormen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*