SLO heeft definitieve conceptkerndoelen gepubliceerd voor het leergebied burgerschap. Dit leergebied burgerschap valt uiteen in drie domeinen:
A. Democratische oefenplaats
B. Samenleven in een democratische rechtsstaat
C. Vormgeven aan democratische en maatschappelijke betrokkenheid
Dit thema gaat over de democratische oefenplaats. Het domein democratische oefenplaats bevat één conceptkerndoel. Het conceptkerndoel vraagt de school vorm te geven aan de democratische oefenplaats. Het is een aanbodsdoel: deze beschrijft wat een school moet doen en aanbieden om een democratische oefenplaats te realiseren. Kortom, dit definitieve conceptkerndoel richt zich op het aanbod van de school en niet op de vraag wat leerlingen moeten leren.
Volgens dit kerndoel moeten scholen zorgen voor een omgeving waarin sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen worden gestimuleerd. De basiswaarden van de democratische rechtsstaat krijgen betekenis en leerlingen leren de sociale en democratische vaardigheden aan die noodzakelijk zijn om in een pluriforme samenleving te kunnen functioneren. De school zorgt er ook voor dat er activiteiten zijn die sociale cohesie en actief burgerschap stimuleren.
Zie ook de pagina ‘Schoolklimaat: de school als oefenplaats‘.
De definitieve conceptkerndoelen gelden voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs uitstroomprofiel vervolgonderwijs. Aanvullend is de conceptversie van de functionele kerndoelen burgerschap gepubliceerd, voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn of een meervoudige beperking hebben en uitstromen naar arbeidsmarkt en dagbesteding.
Deze pagina biedt momenteel informatie over de definitieve conceptkerndoelen burgerschap en wordt aangevuld met informatie over de functionele kerndoelen burgerschap zodra deze definitief zijn (einde kalenderjaar 2025).