Hoe geef je handen en voeten aan burgerschapsonderwijs? Deze publicatie van de CED-Groep is gebaseerd op interviews met leraren en schoolleiders van tien scholen over hun burgerschapsonderwijs. In het boek worden vier thema’s uitgelicht: de leerlingenpopulatie, de leerdoelen, een samenhangend burgerschapscurriculum en schoolklimaat.
In hoofdstuk 1 worden de vier thema’s toegelicht en vind je de vragen die in de interviews gesteld zijn.
In het uitgebreidere hoofdstuk 2 krijg je een kijkje in de burgerschapskeuken van de tien scholen, aan de hand van de vier thema’s. Per thema komen steeds verschillende scholen aan het woord. Er is niet gekozen voor tien afzonderlijke schoolportretten. Het boek beschrijft hoe scholen de thema’s invullen en geeft vervolgens steeds een aantal voorbeelden die de scholen in de gesprekken hebben genoemd. In de paragraaf over leerdoelen kun je bijvoorbeeld lezen dat de geïnterviewde scholen een begin hebben gemaakt het monitoren van het burgerschapsonderwijs. Daarna blijkt uit citaten van de geïnterviewden dat het dan onder meer gaat over eindopdrachten die gekoppeld zijn aan leerdoelen, portfolio’s en instrumenten zoals Burgerschap Meten van Rovict. De citaten worden niet gekoppeld aan de namen van scholen. Achter in de publicatie kun je wel terugvinden welke scholen hebben meegewerkt aan de interviews.
In hoofdstuk 3 wordt er gereflecteerd op de resultaten uit de interviews. Aan de hand van de IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs wordt beschreven wat er al goed gaat en waar scholen nog aan moeten werken. De aandachtspunten in dit hoofdstuk kunnen ook andere scholen helpen hun burgerschapsonderwijs vorm te geven.
Ten slotte staan in hoofdstuk 4 maar liefst 40 aanbevelingen. We citeren er hier één: “Kijk goed om je heen, leer van de ervaringen van andere scholen (maar neem nooit klakkeloos hun aanpak over)”.