Hoe zorg je ervoor dat leerlingen echt betrokken burgers worden? Nu de Inspectie van het Onderwijs meer focus legt op het burgerschapsonderwijs en er veel herstelopdrachten zijn, ligt de nadruk steeds meer op het opvolgen van de regels in plaats van het ontwikkelen van echte betrokkenheid bij burgerschapsonderwijs. De oplossing kan simpel zijn: sluit aan bij de bestaande bezieling en motivatie van de mensen in school en gebruik de unieke kracht van de school. Begin met de reden en het doel (de why en de what) en kijk daarna samen naar hoe het uitgevoerd kan worden (de how). Motivatie, visieontwikkeling en draagvlakmobilisatie gaan aan doelmatig burgerschapsonderwijs vooraf en vormen het fundament.
Deze gesprekshandleiding komt voort uit het leernetwerk ‘Bezield Burgerschap vo’ van de CED-groep dat in het schooljaar 2024-2025 in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap werd aangeboden. Dit leernetwerk had als doel om leraren in het voortgezet onderwijs te helpen bij het maken van inspirerend en doeltreffend burgerschapsonderwijs door uitwisseling, ontwikkeling en onderzoek. Tijdens deze bijeenkomsten is er gewerkt aan verschillende opdrachten om in het eigen onderwijs aan de slag te gaan met burgerschapsonderwijs. Dit heeft geresulteerd in een gesprekshandleiding waarmee ook andere scholen intern het gesprek kunnen voeren over hun burgerschapsonderwijs.