Ook in Nederland is de oorlog tussen Israël en Hamas voelbaar. Joodse scholen sluiten tijdelijk hun deuren, moskeeën worden beplakt met haatdragende teksten en herdenkingen worden afgelast. Op social media worden toenemende anti-islam tendensen geuit en tegelijkertijd wordt Jodenhaat aangewakkerd. De situatie in Israël en Gaza zorgt voor tweedracht en speelt mensen uit elkaar.
Mbo-scholen staan midden in de samenleving en hebben te maken met verschillende uitingen tussen groepen studenten. Hoe herken en voorkom je dan antisemitisme en islamofobie? Met onderstaande verzameling aan lesmateriaal, tips en initiatieven ondersteunen we mbo-scholen daarbij. De pagina borduurt verder op de informatie die we delen op onze pagina over het Israelisch – Palestijns conflict.
De tabs hieronder verwijzen naar organisaties die initiatieven ontwikkelen om het gesprek met elkaar te voeren en zo in verbinding te blijven om polarisatie te voorkomen. We vullen komende tijd deze informatie verder aan.
Het Expertisepunt Burgerschap heeft voor het voortgezet onderwijs een zeer nuttige pagina ontwikkeld met informatie en tips over hoe je op school een omgeving creëert waarin leerlingen op respectvolle wijze leren hun meningsverschillen te uiten: De school als oefenplaats. De voorbeeldfunctie van de docent en het bevorderen van een verdraagzame houding staan hierbij centraal. Hoewel geschreven voor het voortgezet onderwijs, is deze pagina ook zeer bruikbaar voor het mbo.
Wil je meer ondersteuning bij het voeren van gesprekken over lastige onderwerpen? Het Expertisepunt Burgerschap voert de subsidieregeling Schurende Gesprekken uit. Onderwijsinstellingen kunnen zich inschrijven voor de gewenste scholing voor hun docenten met betrekking tot het voeren van het schurende gesprek in de klas. Naderhand kunnen ze subsidie aanvragen en de kosten voor de training terugkrijgen. Meer informatie vind je via de website.
Naar de website Schurende Gesprekken